Ninth Gate, The

Handling: På jakt efter en bok som sägs vara skriven av djävulen själv dras Dean Corso in i en djävulsk labyrint som inte bara kommer förändra hans världsbild. Den kommer också att lämna en rad döda människor i Corsos spår...

År: 1999
Jacques Dacqmine
Joe Sheridan
Rebecca Pauly

Angelus

Ännu en konstig film med Johnny Depp, hyfsad skådespeleri, spännade inledningen men filmen blev konstigare ju längre den gick, snygga miljöer, måste nog se filmen en gång till

Knatte

Johnny Depp spelar något utav en anti-hjälte som har fått i uppdrag att hitta några böcker som sägs vara skrivna av djävulen själv. Även Lena Olin är med i den. Jag gillade den här filmen skarpt. Roman Polanski har gjort ett bra jobb. Fotot är ursnyggt och musiken är underbar.

Intressant film med ett skönt manus. Polanski har lyckats skapa en härligt skum stämning med passande musik. Det lite flummiga slutet förstör en del, annars en riktigt sevärd film.

När jag bläddrade igenom Netflix dök Ninth Gate (1999) upp i thrillergenren, och eftersom jag inte hade någon koll på vad filmen handlade om valde jag den uteslutande på det ytliga resonemanget att Johnny Depp figurerade på omslaget. Och Ninth Gate gör ett första intryck som en ganska typisk thriller, men en som utan tvekan är intressant. Den visuella tonen är ljuvlig, där den krypande obehagliga storyn iscensätts i murriga bokhandlar och under järngråa himlar, och för en boknörd som jag är de svepande biblioteken och de ovärderliga bokutgåvorna tillräckligt för att få mig att darra av avund.

Men intrycket av Ninth Gate som en thriller där jag vet vad jag kan förvänta mig rubbas snabbt. Spänningen är total allt eftersom filmen rullar, med hjälp av allt ifrån den nerviga storyn, de udda kameravinklarna och filmmusiken som cementerar den här filmupplevelsen som en energisk gissningslek där alla lösningar på gåtan utforskas. Jag ska erkänna att jag inte var förberedd på vilken avvikande sväng historien skulle ta, och de extrema elementen och stiluttrycken skapar visserligen en intressant film, men blir i längden något skrattretande. Detaljer som de här är oväntade, men uppskattade eftersom de sätter färg på en film som med en mer lågmäld ton skulle kunna försvinna i glömska. Faktum är att ju mer jag tänker på filmen nu när jag skriver den här recensionen, desto mer intressant blir den. De där minimala detaljerna som går oss förbi vid en första titt gör att se filmen mer än värt tiden.

Karaktärsutvecklingen är något frustrerande, och Ninth Gate formulerar många frågor utan att besvara många av dem. Men som ett påhittigt mysterium som lyckas vara både skrämmande och underhållande har jag inte mycket att klaga på - särskilt inte med Johnny Depp i glasögon och gudomligt hår. (För Filmografen kan vara en mästare på ytlighet.)

"Behold, I plunge my hands into fire! I feel nothing!"
"That's just great. Give us another."

Ugh.. nej jag gillar verken storyn eller genren. Det här är bara konstigt. Ogillar den skarpt. MYCKET svag tvåa.

Lumos

I de rikas lekpark.
Modig skildring.
Fantastiskt.

Angelus

james_sindbad

Suverän! Här märks det verkligen att Polanski kan sitt jobb.

Intressant handling med historiska kopplingar. Hela tiden en mörk, mystisk stämning som förstärks med musikens kusliga ledtema som följer filmen igenom. -
Bara denna är i sig värd en 5:a!

Bra är också att filmen inte är förutsägbar - hela tiden undrar man vad som ska hända härnäst.

Skådespelarna gör ett bra jobb - även Seigner.
Denna film har det mesta; handling, skådespeleri, mystik, sex, våld, fagra damer och oväntat slut. Ett plus också för att "hjälten" i filmen inte är rätt igenom god, utan bitvis visar sig vara en riktig skitstövel (läs: ute efter pengar, till varje pris).

Om man inte gillar denna film är man nog mer förtjust i amerikansk action, och följaktligen bör man i så fall titta på detta istället...

en speciell handling med mest inriiktning på religion. Depp gör även här en bra roll, men en dock osäker roll. men själva filmen i sig är mycket bra och bjuder på ett bra äventyr

En film som var intressant och kuslig till en början, men sedan blev den bara sämre och sämre. Otroligt seg och lite skum på sina ställen. Stark tvåa.