48 timmar

Handling: Jack Cates är en sliten polis som jagar en fritagen, mycket farlig fånge. Till sin hjälp har polisen fångens kumpan, Reggie Murphy, som har fått fyrtioåtta timmars permission för att hjälpa till med jakten.

År: 1982
James Keane
Tara King
Greta Blackburn
Margot Rose

Klassiker! Murphys första film och han är totalt klockren i rollen som Reggie. Nolte och Murphy matchar varandra utmärkt. En av de mest underhållande actionfilmerna som gjorts.

Inte vad jag hade förväntat mig. Framför allt var Eddie Murphy en ganska trist figur. Visserligen är detta en tidig film, men han gör sig bättre när han spelar lite "knäppare". Nu för tiden finns det hundratals filmer i den här genren, och denna utmärker sig inte så mycket.

Alkvettern

Rolig film med en Eddie innan han blev för överdriven.

Varken Eddie eller Nick är några favoriter för mig och jag tycker inte dem är direkt bra skådespelare heller. Filmen i sig va väl helt oki men inte mer.

inzomnia

Solklar fyra! en total klassiker som är både spännande och rolig. Nolte och Murphy är mkt bra tillsammans.

stankovic

Eddie Murphy levererar som vanligt.

Murphy är mycket kul som Reggie Hammond, musiken är också väldigt bra.

Rune

En över aktiv murphy som pladdrar likandant som han gör i alla sin filmer. Och är totalt överskattad som komiker. Nolte är bara seg sstel och tråkig. Och handlingen i filmen INGEN ANING.

48 timmar igen (1990)