Gettysburg

Krig:

Krig:

Handling: I denna film får vi följa det amerikanska inbördeskriget. Filmen berättar om de tre dagar långa slaget vid Gettysburg som visade sig vara avgörande för krigets utgång.

År: 1993
Regissör: Ronald F. Maxwell
Originaltitel: Gettysburg
Längd: 04:21, 04:14 (Sverige)
Tom Berenger
Kieran Mulroney
James Patrick Stuart
Tim Ruddy

PiktorPucci

Långt ifrån den bästa filmen jag sett som behandlar denna tidpunkt, men framför allt är den alltför lång! Har inget emot långa filmer, men den här funkade inte för mig.

Lingon88

Jag tycker att när man börjar se filmen så har man redan ställt in sig på att det är en mastodontfilm och att det faktiskt krävs lite att se igenom hela. Såhär i efterhand tycker jag verkligen inte den skulle blivit kortare, de har fått med allt och även fått till en bra personlig touch till filmen. När man sett denna så blir man helt klart mer intresserad av den amerikanska historien. En mycket bra film som verkligen bör ses av folk som gillar att se krigsfilmer och även gillar historia!

Therold

Delvis storslagen, delvis mer personlig. Jag tycker om utdragna slag där det tar 3 timmar innan slaget och sopar upp resterna de 2 sista timmarna eller något. Underbart. Detta är minutiös strategi vilket är min stora svaghet, mmm! Lysande skådespelare rakt igenom, faktiskt. Manus håller snudd på Oscar-klass.

Storlagen och pompiös mastodont film som skulle mått lite bättre av att kortas ner något. Utöver det så är det skön underhållning med bra skådespel, vilket även var förväntat. Musiken håller mycket hög klass dessutom. Stark trea.

Denna rulle är till och med länge än Borta med vinden. Fast det gör inte så mycket. Gettysburg är en väldigt imponerande film. Den har åtskilliga storslagna krigsscener. Skådespeleriet är även bra.
Regissöern har fått med sig tunga namn, som Tom Berenger, Jeff Daniels och Martin Sheen.
Platsen där slaget vid Gettysburg utspelades är för övrigt från år 1895 en nationalpark.

Mycket välgjord film om det amerikanska inbördeskriget. Bra skådespelarinsatser och realistiska slag. Tyvärr är filmen på tok för lång men den är så pass bra att den ändå får ett högt betyg. En svag 4:a.

Jonker

Okey film om Amerikanska inbördeskriget, men den är lite för lång.
Men ganska okey får en trea.