En liten julsaga

Ta bort betyg

Sätt ditt betyg: Ta bort betyg

2,1

Handling: Mitt i julruschen förlorar lilla Ina sin älskade nalle Nonno. Nallen råkar falla ner i en postsäck och lastas på Norrlandståget.

År: 1999
Regissör: Mari Marten-Bias Wahlgren Åsa Sjöström
Originaltitel: En liten julsaga
Alternativ titel:A Little Christmas Story (int. titel)
Alternativ titel:Eine kleine Weihnachtsgeschichte (Tyskland)
Ursprungsland: Sverige, Finland

Irene Isaksson
Matilda Johansson

Copyright Columbia TriStar Egmont Film Distributors

_anbe

nämen den här är ju söt ju. men inget jag skulle rekomendera men de e ända en sån liten gullig film man inte sappar förbi på tv.

En 2+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

För mej som vuxen som ser den för första gången 2017, när jag kunnat se den 1989 då den kom och jag var 15 år, är kortfilmen lite långsam och oengagerande, endast småmysig. Men däremot tror jag att den skulle passa bättre för den tänkta målgruppen, det vill säga min dotters ålder 3 år och uppåt 9-10 år.

Svenska Dagbladet skrev då: "En alldeles förtjusande saga... en klassiker för de minsta." Om den har möjlighet att bli en framtida klassiker? Njaej, inte om ni frågar mej. Filmen har på 28 år inte ens blivit omtalad i varken jul- eller filmkretsar som särdeles sevärd. Å andra sidan har jag inte haft barn mer än 3,5 år så... Förvisso, se den en gång och avgör själva. Jag sparar den i samlingen (fick den gratis av svärfar som hittat den i soprummet i Larsberg, Lidingö nyligen) endast för Alva och Melkers skull, men kommer som sagt inte själv se om den. Dock vet ju ni som känner mej att jag inte har en stor faiblesse för svenska filmer generellt, ha det i åtanke!

ingen höjdare, får en svag 2:a

Fick den i julklapp när jag var liten och jag tyckte att den var riktigt dålig redan då!

Ganska sorglig film, som man engageras av.

Venschla

Det va bra länge sedan jag såg den här men att jag gillade den väldigt mycket kommer ja ihåg.

tosslan

Den här filmen var jag väldigt förtjust i när jag var mindre. Speciellt som det finns en scen där lastbilen (där Nonno finns) åker över Höga Kustenbron.

heroin

Gullig barnfilm, kanske lite väl lång.