Flickan ovanpå

3,6

Handling: Som många andra av Manhattans gifta män, skickar Richard Sherman sin fru och son till landet över sommaren, medan han stannar kvar och jobbar. Trots frossandet i det temporära ungkarlslivet, är han fast bestämd att inte festa runt och flörta som vissa andra gör. Men hans överaktiva och livliga fantasi lägger i högsta växeln när en förtjusande okonventionell och kurvig blondin flyttar in ovanpå.

År: 1955
Roxanne
Donald MacBride
Carolyn Jones

magnus_65

Mycket härlig film med Marilyn Monroe, som inkluderar den ökända "fläckt"-scenen:)

tennisemme

Haha, jag trodde att fläktscenen skulle vara mer - ja, bara mer. Den är ju så omtalad. Så jag blev lite snopen. Annars då. Jo, det är en bra och rolig film. En snubbe som skickar iväg sin fru och sin son på en semester och stannar kvar i varma New York för att jobba (likt många andra män). Men till skillnad mot de andra tänker han inte falla för frestelsen att passa på att träffa en yngre flicka. Men det gör han såklart. När flickan (man får aldrig veta hennes namn) i lägenheten över (svenska namnet på filmen) visar sig faller han pladask. Men han strider med sig själv (disskuterar med sig själv typ hela tiden) och sina olika viljor. Genom jobbet får han höra talas om "the seven year itch", sjuårsklådan. Något som drabbar män då de varit gifta i sju år, och det är precis vad han har varit..

Mycket underh�llande film och Ewell �r lysande, b�de p� kroppsspr�ket, r�sten och dialogen, men hajar inte varför han var tvungen att prata med sig själv så mycket i början av filmen. En simpel voice over borde ha funkat.

tennisemme

magnus_65