Trollkarlen från Oz

Handling: En elak granne vill att Dorothys lilla hund ska avlivas. Dorothy flyr med hunden men sveps iväg av en tornado och hamnar i landet Oz.

År: 1939

Pat Walshe
Clara Blandick
Terry
The Singer Midgets

Trollkarlen från Oz med Judy Garland i huvudrollen är en mycket vacker och fantasifull film på gränsen av verkligheten. Väldigt fina skådespelarinsatser, underbara melodier och överraskande bra foto och effekter - detta är ju en 30-talare. Det som slår mig är filmens ovanligt genomtänkta och insiktsfulla budskap. Det hade varit så enkelt att ta den snabba utvägen och avsluta sagan på ett okomplicerat sätt, men det som i stället levereras går raka vägen in i hjärtat.

Vad är då negativt med denna film? Tja, storyn känns lite väl simpel och enkelspårig - jag gillar inte riktigt hur snabbt problemet löses i slutet. Häxan känns överdrivet stereotyp, vilket är förvånande eftersom filmen som helhet är så pass smart. Detta är dock minimala brister. Filmen förtjänar utan tvekan en trea. Detta är dock inget för de allra yngsta - berättelsen är så pass mörk och dramatisk. Som barn var jag mycket rädd för häxan och de flygande aporna.
"Nonsense! You have no power here. Be gone, before someone drops a house on you too."

Den lilla flickan Dorothy får ett fönster i skallen, blir medvetslös och reser till kulissland på andra sidan regnbågen. Överraskande trevliga effekter för att vara från 1939, men faktum kvarstår: det här är en barnfilm vars handling är så fånig så att den nästan blir bra. Hela filmen skriker "skolpjäs" och Judy Garland som Dorothy är så påfrestande oskuldsfull/gullig/gapig att jag blir tokig. Ändå vilar det något heligt och charmigt över filmen som gör att tvåan aldrig är i farozonen.

Ganska trevlig film med enkel handling. Tycker att huvudrollernas dräkter är mycket välgjorda.
Problemen i filmen löser man på ett bra sätt, men slutet blir kanske lite väl hastigt. En stabil 3:a.

kodex

Den här filmen kan i princip inte få annat än en femma av mig. Vore hyckleri om den fick lägre då detta var i princip en av de första filmerna jag såg som liten och har funnits med mig under hela min uppväxt som en klar favorit. Har totalt tappat räkningen över hur många gånger den är sedd.

Inte en favorit precis men som klassiker så ska man ha sett den. Känns nyare gjord än den är (antagligen eftersom den är i färg).

Nille

Detta är en riktig klassiker, kanske tidernas bästa barnfilm enligt mig.

Cammie

Söt film som är väldigt smart - både för att vara 70 år gammal, och för att vara en barnfilm. De små klichéer som ändå finns, är så gamla att de blir nostalgiska istället. En stark 3'a.

Antar en klassiker, den har sin charm men tyckte faktiskt inte den passa mig in i smaken. En kult är en kult men jag ger den inte 100 % iaf

Härlig film, fantasi full och sagolik =) Får en 4:a

Filmen är både i färg och svartvit

Return to Oz (1964)
Oz - en fantastisk värld (1985)
Tin Man (2007)
Oz: The Great and Powerful (2013)
Legends of Oz: Dorothy's Return (2013)