De galna hundarna

Handling: David är en pacifistisk matematiker, som flyttar till England tillsammans med sin vackra fru, Amy. Amy blir snabbt populär bland de lokala männen, speciellt då de upptäcker att David finner sig i det mesta. En fredlig och vacker småstad förvandlas till ett syndens näste av begär och hat. En dag får David nog och inser att ord inte räcker till för att behålla det som är hans. Situationen exploderar i blodigt våld och död.

År: 1971
Regissör: Sam Peckinpah
Originaltitel: Straw Dogs
Alternativ titel:Sam Peckinpah's Straw Dogs
Ursprungsland: Storbritannien
Längd: 01:58, 01:53 (R-rated version)
Dustin Hoffman
Robert Keegan
Peter Arne
Cherina Schaer
Colin Welland

Tycker att filmen i början är ganska trevlig, men ju längre filmen går, desto mer obehaglig blir den. Det jag saknade var en riktig höjdpunkt i filmen, men jag tycker att det aldrig kom någon sådan. I och med detta blir det lite väl monotont mot slutet.

ToxicAvenger

Fantastiskt obehagligt och intensivt.

Visst var den ganska bra och välspelad, men jag hade räknat med att få uppleva mycket mera spänning och nerv. Lite besviken faktiskt! Svag trea i betyg.

Peckinpah är en ojämn regissör men när han väl får till det så får han verkligen till det. I Straw dogs så får bloody sam verkligen till det, det är utan att överdriva mannens bästa film. Actionen håller som vanligt högnivå med sina blodiga dueller i slow-mo format. Filmens svårtolkade moral gör även att man som åskådare inte vet vart man står (även om tydliga prota- respektive antagonister finns med i filmen). Är vissa antagonister några man kan sympatisera med eller vill man att dem skall dö, gör protagonisten rätt i sina val? Slutet blir hur som helst ett riktigt blodbad som i sin tur leder till förkortade naglar. En mycket stark fyra till Peckinpah, Hoffman och gänget som verkligen gör filmen briljant.

DuskBringer

Som Xenomorph säger så skiljer sej den sista halvtimmen ganska mycket från det övriga i filmen. En fatrfylld final i sann "ensam-hemma-anda" avslutar den här annars ganska långdragna thriller. Jag ger Straw Dogs en stabil trea.

Xenomorph

Mycket bra film med en enormt intensiv sista halvtimme. Före det så är filmen ganska långsam och tänkvärd.

Straw Dogs (2011)