Balto

Handling: Balto är till hälften eskimåhund, till hälften varg och vet inte var han hör hemma. Han är utstött i Alaska, förutom bland sina verkliga vänner.

En dag sprider sig en difteriepidemi snabbt bland barnen i Nome. När en våldsam snöstorm skär av alla transportvägar, finns det inget sätt att få fram medicinen som kan rädda liv om inte ett par slädhundar klarar av att springa hundra mil genom förblindande arktisk snöstorm och återvända med serum. Det är bara Balto som kan rädda hundspannet och barnen.

Balto bygger på en fantastisk och sann historia om en hjälte som inspirerade en nation och blev en legend.

År: 1995

Lola Bates-Campbell
Donald Sinden
William Roberts

djerryg

En av de största "magiska" berättelserna, om de klassiska temana kärlek, tro och hopp.

En mysig, fin familjefilm som berättas med värme och mod. Rekommenderas.

mysig film och story och till min förvåning verklighetsbaserad, det gillar vi

Spike

Under hela filmen satt jag och tänkte "Men herregud, vilken löjlig och overklig film!". När det sedan i samband med sluttexterna dök upp en text som löd "BASED ON A TRUE STORY" höll jag på att flippa ur. Jag undrar jag hur mycket som egentligen är baserat på en sann historia. Men vad vet jag, bra underhållning för små barn kanske.

tosslan

En av mina favoritfilmer när jag var mindre. Väldigt spännade, gullig och bra gjord.

6weedo

det är en jette bra film tycker jag det fins inga fel i filmen den är helt perfekt men den borde vatt längre är det ända felet med filmen

tungspets

Min favoritfilm som barn. :') Även nu som äldre är den fortfarande lika rolig, sorglig och hoppingivande. En bättre disney-klassiker tror jag ärligt inte att det finns.

Balto 2 - Flykten över det stora vattnet (2002)
Balto - Förändringens vingar (2004)