Apocalypse Now

Krig:

Krig:
3,8

Handling: Saigon – mitt under ett brinnande Vietnamkrig. På ett hotellrum i staden befinner sig kapten Willard. Han är närmast medvetslös efter en spritdränkt natt, när två amerikanska soldater knackar på dörren. De medför ett extremt hemligt budskap. Willard hämtas till den amerikanska arméns högkvarter där han får i uppdrag att bege sig uppför floden till gränsen mellan Vietnam och Kambodja. Här härskar sedan en tid en galen amerikansk överste vid namn Kurtz. Willards uppdrag: eliminera Kurtz till varje pris.

År: 1979
Regissör: Francis Ford Coppola
Originaltitel: Apocalypse Now
Längd: 02:33, 03:22 (Redux version)
Ingår i tema: Vietnam-kriget

Laurence Fishburne
Harrison Ford
G.D. Spradlin
Scott Glenn

Jag hade hört mycket bra kritik om den här filmen på många olika ställen och besvikelsen blev enorm när jag fick se den. Jag såg Redux-versionen på tre och en halv timme och satt bara och väntade på att något spännande skulle hända. Filmen är seg och oengagerande. Det är i och för sig en speciell stämning i filmen, men vem orkar titta på en stämning i över tre timmar? Betyget pendlar mellan en etta och en tvåa.

SquigBobbLe

Coppolas mytomspunna och legendariska vietnammästerverk som är den bästa vietnamfilmen någonsin med Full Metal Jacket som värdig tvåa.

Apocalypse Now är en otroligt snygg och vacker men samtidigt väldigt mörk film när Willards hemska, surrealistiska och mardröms resa blir en resa in i hans eget psyke och mörka sida, när han ska möta den galne Kurtz i vietnams mörka och skuggiga djunglar där själva Kurtz är det mörkaste. Redux version är väldigt mycket mer detaljrik än Coppolas originalversion från 1979, dock kunde vissa scener skippas.

En av mina största filmupplevelser någonsin!

Tja, nog hoppades jag mer på den här filmen. Visst är skådespelarna bra, framför allt Martin Sheen, och visst är filmen spännande av och till, men ... Jag fastnar helt enkelt inte. Jag låg och slötittade och kunde egentligen stänga av filmen när som helst. Jag såg den för att ha sett den, men vidare bra tycker jag inte att den är. Den drog aldrig igång och blev aldrig gripande. Jag hittade ingenting som verkligen berörde mig och när filmen väl var slut var jag inte mycket klokare än innan jag sett den. The Deer Hunter (1978) är fortfarande den bästa skildringen av Vietnamkriget. Det är kanske förståeligt eftersom den här filmen inte skildrar kriget i sig, utan en man som försöker undfly det, men det intresserar mig helt enkelt inte. Den är inte usel, men världens bästa film alla kategorier? Absolut inte. Jag finner det dessutom absurt att stanna i skottlossning för att de bra vågorna ska komma och möjliggöra lite surfing, men å andra sidan säger det något om hur avtrubbade soldaterna var efter det långa kriget. De hade kommit till en punkt då de inte orkade ta åt sig allt som pågick runt omkring dem.
"The war will still be here tomorrow."

förstår inte stoheten me den här filmen

svag tvåa

klinger

Klassisk film men otroligt seg på sina ställen , inte en av mina favoriter men den innhåller ju flera klassiska scenersom det tillhör allmänbildninge att ha sett.

Ingen (krigs)film i min smak. För seg, för lång, ja allt var bara tråkigt helt enkelt. Verkade lovande i början,men det höll inte i sig länge. Att denna film finns på imdb top 250 är för mig obegripligt.. På min bottenlista top 250 skulle den möjligtvis få hamna. Hade såklart önskat att denna film var så bra som alla sagt,men förväntade mig ingenting eftersom jag har svårt för vissa krigsfilmer.

En 3 som film, en 3+ i sin egen genre & en -3 som underhållning.

Tagline: The Horror... The Horror...

Detta är en omtalad och modern klassisk film av Coppola baserad på Joseph Conrads "I mörkrets hjärta". Jag såg dock Redux-versionen som bl a. är omklippt, restaurerad och längre. Filmen låg vid titten i januari 2009 på plats 36 på IMDb Top 250, vilket jag anser vara en orättvis placering - den bör ligga längre ner på listan.
Denna film skulle vara intressant att se originalversionen av eftersom Redux-versionen var otroooligt lång och därmed bitvis riktigt seg. Uttrycket kill-your-darlings kanske Coppola borde ta till sej lite bättre, kan jag tycka. Detta är spännande, men bara bitvis. Mest intressant är det att se hur proffsigt Coppola bygger upp intresset och spänningen och nyfikenheten inför att verkligen få träffa Brandos tolkning av överste Walter E. Kurtz, för att sen inse att det inte är många minuter egentligen som han är med i filmen. Ändå bygger hela spänningen i filmen kring hans rollfigur.
Sheen och Brando är bra. Duvall och Hopper är mycket bra.
Det snygga fotot måste också omnämnas!
Nja, filmen hamnar nog ej i DVD-samlingen. Detta kan man se om, men jag vill det inte sådär direkt igen spontant. Det räcker nån enstaka gång känns det som. Nu känner jag större hunger för att läsa Conrads bok istället samt om kanske 10 år se originalversionen.

Trivia: Steve McQueen was the first to turn down the role of Captain Willard. Harvey Keitel was then cast as Willard. Two weeks into shooting, director Francis Ford Coppola replaced him with Martin Sheen. / Sam Bottoms (menige Lance B. Johnson) was on speed, LSD, and marijuana during the shooting of parts of the movie. / Laurence Fishburne lied about his age (he was 14 at the time) when production began in 1976. / In 2007, the American Film Institute ranked this as the #30 Greatest Movie of All Time. / Voted No.1 in Film4's "50 Films To See Before You Die". / Voted #7 On Empire's 500 Greatest Movies Of All Time (September 2008)

Social__Distortion

Riktigt bra film.. manuset, storyon o allt är i en klass för sig. skådespeleriet är också i toppklass. Filmningen är också bra, med endel hemska bilder som skildring till vietnam kriget.. Mycket Stark 4.a

"The war will still be here tomorrow."

Dan banan

Filmer som krettsar kring Vietnamkriget brukar enligt mig alltid ha en vacka eller en bristning någonstans.
Apocalypse now ligger i en klass över och lyckas bättre än de flesta.
Jag är inte helt bestämd men det får bli en fyra.
För den otroliga spännaignen filmen igenom, för rolltolkingar att minnas och för Brandos medverkande i det här filmscenariot.

Tre timmar går lätt att ta död på av njutning