Igby Goes Down

Handling: Rikemansbarnet Igby Slocumb är en rebellisk och sarkastisk 17-åring som förklarat krig mot den privilegierade värld han fötts till, vilket även innefattar en schizofren pappa, en självupptagen, pillertuggande mamma och en fascistisk, republikansk storebror. Igby anser att det måste finnas ett bättre liv där ute någonstans, så han ger sig iväg för att finna det.

Färden för honom till New York och lägenheten som är hans gudfars hemliga kärleksnäste. Där möter han sin gudfars lättfotade älskarinna Rachel, och snart även den konstant deprimerade Sookie. Men i sitt försök att frigöra sig från sin dysfunktionella familj får han kämpa allt hårdare för att själv inte gå under.

År: 2002
Kathleen Gati
Gannon Forrester
Celia Weston

perjonzon

Rikemansbarnet Igby Slocumb är en rebellisk och sarkastik 17-åring som förklarat krig mot den privilegierade värld han fötts till,vilket innefattar en schizofren pappa,en självupptagen,pillertuggande mamma och en fascistisk och repulikansk storebror.

Kieran Culkin som var Golden Globe nominerad för sin roll som Igby gör nog sin livs bästa roll hittils.Överlag och skådespelet bra där även Susan Sarandon som spelar Igbys mamma utmärker sig.Igby goes down är både charmig,rolig och framförallt en bra skildring hur en tonårspojke försöker hitta sitt inre jag och trots alla sina problem inte själv gå under.

Det var ett tag jag såg filmen, men jag ska försöka det bästa jag kan. Såg den på Canal+ för något år sen och har velat köpa den ända sedan dess, det är en jäkligt snygg film, det jag minns var att det hade ett snyggt foto och innehöll bra musik, dessutom var handlingen väldigt annorlunda och bra, Kieran Culkins bästa roll. Ska försöka med en bättre recension när jag köpt filmen.

Oj, imponerande, hur allt kändes så äkta (trots att vissa händelser är rätt överdrivna)!
Kände verkligen för Igby-karaktären och det var tungt hur han på sätt och vis gick i pappans fotspår och inte riktigt lyckas trots att han är både intelligent och charmig.
Sen bröderna som slåss om allt, inklusive flickvänner, är ju en tankvärd men lite obehaglig detalj. Hur som helst, det här var en väldigt mänsklig och ytterst välgjord film!

Angelus

En okay film men lite jobbig att se, Kieran Culkins bästa roll, bra skådespeleri speciellt Kieran Culkin, Amanda Peet så himla het, bra story, väntat slut

tungspets

Speciell. Jag gillade den väldigt mycket med Kierans sarkastiska karaktär. Men på slutet förlorade den mig lite eftersom jag tyvärr inte kan finna någon poäng med filmen?

BeckyLou

En väldigt bra liten film som känns oerhört präglad av "Räddaren i nöden", JD Salingers ungdomsklassiker. Ett utmärkt manus med perfekta prestationer fran Kulkin, Sarandon och Philippe gör detta till en stark fyra. Mycket sevärd!

perjonzon