Hjältarna från Telemarken

Krig:

Krig:

Handling: I en topphemlig fabrik i de norska fjällen är nazisterna farligt nära att framställa en atombomb före västmakterna. En kommandostyrka sänds ut förstöra fabriken, men uppdraget är nästintill omöjligt. Fabriken vaktas av en hel armé och ligger strategiskt svårtillgängligt till. Men de måste lyckas, annars är kriget förlorat...

År: 1965

Roy Dotrice
Anton Diffring
Ralph Michael

ylandejarven

En helt klart godkänd krigsfilm. Första gången jag såg den var i skolan och det var bland dom bättre lektionerna vi hade hehe

Sevärd film, kul att den handlar om norden.

torbjorn85

Välgjord film, Men rätt löjlig vid en eftertanke med dagens mot mätt men den är inspelad 1965 vilket höjer den från en trea till en fyra.

Sofia92

Den här filmen såg jag på en fysiklektion i skolan, intressant handling men filmen är onödigt lång kan jag tycka, det kan går tio minuter i filmen utan någon dialog och det händer inte så ofta saker. Ganska dryg film med andra ord som man hade kunnat lyckas betydligt bättre med.
Filmen har en viss charm, men drygheten och det väldigt plötsliga slutet gör att betyget blir en tvåa.

Okej krigsrulle. Den hade vackra vintermiljöer och skidscenenrna var bäst. Fast Douglas och Harris bråkade som barnungar.

Timoti

En rätt så bra film med Kirk Douglas!

Har åldrats betänkligt. Fina skådisar men det kom bättre filmer i den genren.

Björn

Hör inte precis de bästa utav krigsfilmerna jag har sett..

Kampen om atombomben (1948)