En galakväll på operan

Musikal:

Musikal:
3,6

Handling: Bröderna Marx skall hjälpa till att lansera ett ungt sångarpar. Det ger upphov till en mängd befängda upptåg både i orkesterdiket, på scenen och i operasalongen.

År: 1935
Regissör: Sam Wood
Originaltitel: A Night at the Opera
Alternativ titel:En kväll på operan
Groucho Marx
Sig Ruman
Margaret Dumont
Edward Keane
Robert Emmett O'Connor

Min andra Marxfilm visade sig vara en positiv överraskning efter att jag haft betydande problem med Duck Soup (1933) som regisserades av Leo McCarey. A Night at the Opera (1935) är i själva verket en förtjusande komedi med flera vinnande faktorer. Regissören Sam Wood skapade inte bara en påfallande genomtänkt historia som med råge överträffar Duck Soups fasansfullt röriga manus - han var också kapabel att etablera flera trevliga karaktärer som är mer än statister till bröderna Marx. Filmen vinner på detta eftersom den blir både rikare och djupare, samtidigt som den härliga komiken kvarstår.

Denna film utmärker sig också i mängden eftersom Zeppo Marx, den av bröderna Marx som allmänt har kallats den sämste skådespelaren, inte gör någon av de mindre rollerna. Allan Jones i rollen som Riccardo har kanske inte lika stark personkemi med trion, men gör en mycket sympatisk och underskattad insats.

Sedan är det också ett faktum att Harpo Marx, som för mig, precis som för många andra, har blivit min favorit bland bröderna, skänks större spelrum i den här filmen och gör ett precis lika charmerande porträtt som vanligt. Vissa skulle kanske säga emot mig med motiveringen att karaktären inte ens snackar, men för min del är detta en av de starkaste faktorerna. Han yttrar inte ett enda ord under filmens gång, och förlitar sig därför uteslutande på minspel och universell komik. Jag har svårt att se hur detta inte är en avgörande anledning till skådespelarens popularitet. Jag älskar min Harpo, okej?

Och visst finns det ett fåtal scener som är långrandiga och gör mig något rastlös, men detta är enligt min erfarenhet ett vanligt fenomen i 30-talsfilmer, och det var ingenting som påverkade filmen som helhet till det sämre. Den här välskrivna komedin lämnar mig med ett leende på läpparna och har gett mig flera goda skratt under filmens gång. Kolla bara in scenen då en stor koffert, en passagerare, tre fripassagerare, tre städerskor, fyra kypare, en flicka med ett manikyrset, en flicka som letar efter en släkting, en tekniker och en man som jag inte är säker på vad han hade där att göra försöker få plats i en hytt som inte är mycket större än en garderob, och försök hålla dig för skratt.

Det här är riktigt kul! Scenen i den lilla hytten på båten är en helt galen! Och en klassiker. Skrattade en hel del kan jag erkänna. Även om musiken stycket blev lite väl utdraget för min smak.

Bröderna Marx absolut bästa film. Går att se hur många gånger som helst.

Brödernas bästa film är hyfsat rolig, men inte mera.
Den hade några klassiska scener, men jag föredrar Chaplin framför bröderna Marx.

Bröderna Marx är enligt min mening sanslöst överskattade. Humorn faller mig inte i smaken. Groucho är kanske okej, men Chico är helt ointressant och Harpo klarar jag bara inte av. Brrrr!

Förmodligen deras mest kända film.

minelli

Bröderna marx gör ännu en bra film här tycker jag. Sångnummren kunde dock hoppats över. Men det går inte att inte älska detta galna gäng..

Filmen är svartvit