9 till 5

Handling: Kollegorna Judy, Violet och Doralee bestämmer sig för att hämnas på sin mansgrisiga chef.

År: 1980
Norma Donaldson
Roxanna Bonilla-Giannini
Peggy Pope
Richard Stahl

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Audrey T

Jane Fonda spelar en nyskild kvinna som börjar arbeta som sekreterare på ett stort företag. Hon upptäcker snabbt de orättvisor som finns på arbetsplatsen, där männen tar åt sig äran för kvinnornas idéer och det är omöjligt för en kvinna att avancera till chef. Lily Tomlin spelar en kvinna som har lärt upp män som hon sedan ser passera henne på karriärsstegen. Dolly Parton spelar en kvinna med ett annat dilemma, ingen av de andra kvinnorna på arbetsplatsen vill ha med henne att göra. Eftersom hon klär sig utmanande är alla fullständigt säkra på att hon har en affär med chefen och avvisar henne. Chefen inser att han är i överläge och ger sin sekreterare sexuella inviter. Trots att hon inte är intresserad får hon svårt att värja sig, hon kan ju förlora sitt jobb. Kvinnorna gör till slut revolt mot sin vidrige chef och tar kontroll över arbetsplatsen. Även om filmen är en komedi har den ett viktigt budskap: vägra finna dig i var någon annan har satt dig, tillsammans är vi starka och vi kan förändra vår situation!

Ganska rolig men den blir lite tråkig i mitten av filmen men en stark 3!

Sky_Pirate

Godkänd film. Hyfsade skådespelare och ett bar soundtrack ger en svag tvåa.

zarischka

Charmigt till tusen!

lite små rolig men inte så vidare bra, en klassiker men den välkända soundtracket.

v_Depp_v

Rolig i sig, älskar själva melodin av Dolly Parton "9 to 5". Komisk film, har sina ljusa stunder.