Katastroflarm Los Angeles

2,0

Handling: En rad hemliga kärnvapensprängningar i Kina har fått katastrofala konsekvenser. Vulkaner har aktiverats, jordbävningar drabbar hela världen och växthuseffekten har ökat dramatiskt. Men framför allt har landmassorna i Östkinesiska havet satts i rörelse. Världen står inte inför en global katastrof – den står inför sin undergång. Om tre dagar leder landförskjutningen till att explosiva gaser från jordens inre frigörs – som bokstavligt förvandlar planeten till ett brinnande inferno. Den enda lösningen är att inom tre dagar iscensätta ett skalv som stoppar landförskjutningen. Överste Ryan Beckett får personliga order av presidenten att genomföra operationen. Med hjälp av en kärnvapenladdning som är 100 gånger starkare än Hiroshima-bomben. Mitt i Los Angeles!

År: 2002
Jeffrey Johnson
Billy Maddox
Alex Datcher
Cathleen Kaelyn

Kontinentalplattorna börjar glida isär och hela världen kommer att gå under om inget görs inom två dygn. Så tur att vi har USA med alla dess briljanta vetenskapsmän. Enda sättet att förhindra katastrofen är att detonera en atombomb – precis under Los Angeles.

Ja, som ni hör så är det här en helt osannolik film. Problemet upptäcks två dagar innan det är för sent (det kallar jag långsiktighet), hela LA utryms på två dygn (utom generalens dotter och en galen psykopat förstås) och en liten fjuttig atombomb som generalen kånkar med sig som en sovsäck ska sätta kontinentalplattorna på plats igen…

… och denna general. Det är meningen att han ska skildras som en tuffing, men han är bara en fjant – precis som resten av dem som ska rädda världen. De drar hela tiden kassa skämt som gör att man bara vill gråta. Man får inte sympati med någon karaktär i hela filmen. Egentligen sitter man bara och hoppas på att hela jorden ska sprängas så man blir av med alla idiotiska stereotyper.

Det är inte nog med att manuset är kass (dialogen är skrattretande). Dessutom är samtliga skådespelare urusla.

Finns det då någon ljusglimt med den här filmen undrar ni? Det enda positiva jag kan säga om den är att ALLA andra filmer plötsligt blir lite bättre. Något annat än bottenbetyg vore straffbart.