De förlorade barnens stad

Handling: Den ondskefulle Krank och hans hantlangare har skapats av en galen vetenskapsman. Kranks problem är att han plågas av sin oförmåga att drömma. Han börjar stjäla barns drömmar, men eftersom de är så rädda för honom får han bara uppleva deras mardrömmar. När "starke mannen" (One) på en cirkus får sin lillebror kidnappad, spårar han upp Krank och försöker med hjälp av en hop andra besynnerliga figurer att få slut på Kranks ondskefulla välde och hans cycloparmé.

År: 1995
Regissör: Marc Caro Jean-Pierre Jeunet
Originaltitel: La Cité des enfants perdus
Alternativ titel:The City of Lost Children (USA)
Ursprungsland: Tyskland, Frankrike, Spanien
Ticky Holgado
Joseph Lucien
Mapi Galán
Briac Barthelemy

Detta var andra försöket och denna gång kunde jag se hela filmen och den var helt okej, men det är ingen jag ser igen.

Khori

Väldigt estetiskt snygg film med bra skådespelare och bra grundstory. Trots det blir det inte speciellt bra. Det är väldigt abstrakt och segt och den rätta känslan infinner sig aldrig. Synd på något som kunde blivit så bra!

Arcadia

En framförallt snygg och lite konstnärlig film, med duktiga skådespelare.

Hanneli

Jag och brorsan var de enda som som skrattade i biosalongen. Fransk humor är alltid fransk humor och denna film är helt bizarr samtidigt som den stundvis är ganska mörk och lite hemsk. Väldigt speciell miljöskildring och fotot är enormt vackert.

eco

En helt fantastiskt bra film! Bra skådespelare, bra story och väldigt snyggt filmad!