Blåjackor

4,3

Handling: Den sedvanliga morgongymnastiken pågår på gräsplanen utanför Björkhamns flickinternat under ledning av den unga gymnastiklärarinnan Nanette Raquette. Även på pansarkryssaren Fylgia, som ligger ankrad ute på redden, pågår morgongymnastiken. Efteråt blir det morgondopp.
Furiren Kalle Svensson och hans gode vän officersaspiranten Klas Bergsten får under simturen syn på Nanette och eleven Greta, som de låtsas "livrädda", men som för Kalles del slutar med att Nanette räddar honom ur vattnet, varvid ögonblicklig förälskelse uppstår mellan dem, liksom mellan Klas och Greta.
Nanette lyckas övertala den stränga fröken Ripa att bjuda aspiranterna på bal i skolan. Men fröken Ripa ångrar sig, när hon ser flickornas entusiasm. Hon ror ut till Fylgia och lyckas övertala kommendörkapten Lilja att dra in landpermissionen balkvällen.
Det ser ut att bli en stillsam tillställning, till fröken Ripas och hennes kollega fröken Stahres belåtenhet. Flickorna däremot tittar missmodigt på de finniga gymnasister som bjuder upp och hasar runt dansgolvet.
Ombord på Fylgia står Kalle och Klas och lyssnar längtansfullt på musiken, när de får se tre flickor komma simmande. Det är Nanette och två elever, vilket väcker stor uppståndelse ombord. Men flickorna har listigt räknat ut att de ska kunna begära eskort tillbaka till land, vilket kapten Lilja går med på. Han avdelar en vaktpatrull, som även får tillåtelse att vara med på balen.
Äntligen blir det fart på dansen, men Nanettes lycka över att Kalle är med grumlas av att flera av hans gamla flammor, och det tycks vara hur många som helst, arbetar på skolan.
Klas och Greta går på strandpromenaden på natten. De möter en fräck tiggare och ett slagsmål uppstår, med påföljd att Klas förs till polisstationen. Greta följer efter och besöker honom i cellen. De byter snabbt kläder och iklädd Klas uniform smiter Greta ombord på Fylgia för att svara för honom på uppställningen.
Plötsligt kommer order om att fartyget omedelbart ska avsegla...

År: 1945
Gurli Lindström
Arne Lindblad

Copyright Wivefilm / SF

Anna_den_benådande

Jag älskar den här filmen! Nils Poppe är den svenske kungen inom film och kommer alltid vara det i mitt hjärta! Han är jue den svenske Charlie Chaplin men jag måste säga att han är tusen ggr bättre! Den här filmen är en av de bästa han har varit med i och jag har sett den säkert 20ggr och jag kommer så se den igen.

Bond26

Den bästa svenska filmen som gjorts