Wishmaster

Handling: Visst har väl också du fantiserat om att en ande ska dyka upp och ge dig tre önskningar. Men se upp om den anden heter Djinn. Djinn är inte god. Och han har väldigt sjuk humor. Exempelvis önskar en kvinna att hon ska förbli vacker för evigt - varpå Djinn raskt förvandlar henne till en skyltdocka.

För att ha legat nedsövd ända sedan 1200-talet är Djinn tämligen pigg. Då gjorde han livet surt för människorna i det persiska riket, vilket slutade med att han spärrades in i en röd opal av kungens trollkarl. För evig tid, kunde man hoppas. Men när den unga juveleraren Alexandra råkar väcka Djinn till liv igen fortsätter mardrömmen – mitt i Los Angeles. Och eftersom hon gav honom liv är hon också den enda som kan stoppa hans framfart. Förhoppningsvis innan han lyckas få sin högsta önskan uppfylld – att förinta världen...

År: 1997
John Byner
George 'Buck' Flower
Gretchen Palmer
Ted Raimi

Riktigt cool häftigt skräckfilm. Många klagar på att man inte blev rädd. För det första blir man inte rädd för skräck längre. Inte jag i alla fall. För det andra ser jag skräck för det är cool och grymt. Och The Djinn är j-vligt cool och grym! Bra känsla och fruktansvärt bra specialeffekter! Kolla bara scenen när han säger "Show me wonders!" Vilka specialeffekter alltså!! Känslan är perfekt. Särskilt i början! Föredrar sånna här coola skräckfilmer.

Men en fråga. Varför heter den Wes Craven's Wishmaster?? Wes Craven har ju inte ens regisserat den här filmen! Har var inte ens producent. han var executive producer! Snacka om att försöka sälja filmen med sitt namn! Grymt att Robert Englund (Freddy Krueger) var med!!

Tycker att detta egentligen är en helt okej skräckfilm, men eftersom jag dumt nog såg både tvåan och trean före ettan känns temat ganska uttjatat.

Noisome

Njaa.. visst är den läskig, men lite för osannolik. Jag gillar storys som är lite mer trovärdiga.. tycker dessutom det fattas lite.. men man blir skrämd när man kollar på den i alla fall.

gurka__

Gillar Wishmaster filmerna...särskilt 1:an och 2:an där Andrew Divoff spelar djinnen...dom andra djinn skådisarna håller inte samma klass.

shoeman

Blev mycket besviken på den här filmen, hade ganska stora förhoppningar efter att ha hört handlingen, och när jag sen såg att Robert Englund var med blev jag tvungen att se den. I regel gillar jag alla skräckfilmer av den här typen, men den är kändes bara långsam. Några smått roliga scener, men inget skrämmande och inget som fick mig att höja ens ena ögonbrynet mer än i irritation.
Inte en värdelös film, går bra i nödfall, men jag rekomenderar den inte.

mice_lord

Jag tycker att den här filmen är väldigt bra.
Själva storyn är bra gjord.
Den var inte så skrämmande som jag trodde att den skulle vara, det var mest humor i den tycker jag.

Xenomorph

Det finns inget bra med den här filmen...

Wishmaster 2 - Evil Never Dies (1999)
Wishmaster 3 - Devil Stone (2001)
Wishmaster 4 (2002)