Rushmore

Handling: Historien om en begåvad, upprorisk femtonåring vid namn Max Fischer, vid den förnäma privatskolan Rushmore Academy. Han är inte bara redaktör för skoltidningen, ordförande i åtskilliga klubbar och föreningar, han är dessutom en av skolans besvärligaste elever.

År: 1998
Dipak Pallana
Andrew Wilson
Marietta Marich
Ronnie McCawley

Detta var väl inte precis en komedi. Tyckte att den delvis var ganska tragisk och miljöerna filmen utspelas i är väl kanske inte så roliga heller. Men filmen hade sina stunder, så den får en 3:a.

Desperat

Jag är ett stort fan av Wes Andersons filmer, och det här är min favorit. Den största anledningen till att jag tycker så mycket om den är troligtvis för att jag har en hel del gemensamt med huvudkaraktären. Det är inte en film som passar alla. Tvärtom tror jag att väldigt få uppskattar den. Men den är bra. Den bästa feelgood-filmen för människor som inte är som alla andra.

Isko

Detta var absolut inget för mig. Måndag hela veckan, som också är en komedi med Bill Murray, är 10x bättre än den här.
Jag skrattade nog inte en enda gång i filmen. Men vi har iaf bra skådespeleri och en ibland, härlig dialog.
2/5

Manuset är fyndigt och skådisarna bra. Filmen bjuder på en ganska angenäm blandning av drama och humor.

Khori

Det här är egentligen en komedi, men jag har inte direkt den sortens humor, men ändå tyckte jag filmen var riktigt bra! Jason Schwarzman var bra i rollen som Max Fischer, en outsider som aldrig passar in, vart han än befinner sig. Musiken låg och skavde lite, passade inte heller in men det gav en jättebra effekt. Kriget mellan Max och Herman var klockrent!

"En av Bill Murrays bästa roller i en väldigt tragikomisk film - den perfekta rollen för Murray"

Det var något jag tänkte mycket på efter filmen. Just Bill Murrays skådespelarinsats. Han är bra som cynisk och livstrött miljonär - som hittar vänskapen och livsgnistan hos Max Fischer - Som spelas suveränt av Jason Scwartzman.

Detta är en kärlekskomedi. En ganska tragisk komedi som handlar om vänskap och kärlek. kärleken som i den här filmen är väldigt realistisk på något sätt. Två män som slåss om samma kvinna, trots att de är vänner gör de allt för att vinna henne - och allt går väldigt galet när vi får följa detta.

Skådespelarna är väldigt bra i "Rushmore", speciellt Bill Murray är suverän i sin passande roll. Jag kan inte sluta skratta åt hans tragiska rollkaraktär. Jason Schwartzman har jag inte sett i så många andra filmer, men jag kan - efter att ha sett "Rushmore" - försäkra om att han är en bra skådis. Förutom Skådisarna - som alltid handplockas perfekt av Anderson - så är soundtracket lite speciellt. Det ligger en dimma av Wes Anderson över musiken i filmen, och han kom att använda sig av samma typ i hans senare filmer. Om jag bara hade hört soundtracket utan att veta vilken film det var så skulle jag säkert lista ut att det var en film av Wes Anderson.

Ljud/Musik: 4
Manus/Handling: 4
Skådespelare: 5
Effekter/Foto: 3
Filmlängd: 4

Det blir en fyra till Rushmore som är en väldigt bra film, dock så har den svårt att mäta sig med hans senare mästerverk. Härlig svart humor i form av Bill Murray kan aldrig gå fel, i alla fall inte för mig. Gillade ni "The life aquatic with Steve Zissou" och "The Royal Tenenbaums" så kommer ni säkert tycka om "Rushmore" också.

en gansk udda men underhållande komedi. bra skådespelare kvickt och vältänkt manus, filmen är för konstig för min smank så jag kommer nog inte att sen den en gång till.