Ground Control

2,5

Handling: Flygledaren Jack slutar efter en incident. Men när det blir akut brist på personal börjar han på sitt forna jobb igen. Men minnesbilder från förr dyker hela tiden upp.

År: 1998

Vito D'Ambrosio
Jack Plotnick
Mike Kimmel

Ninnie

Relativt bra skilding av radarflygledning i USA, men lite väl mycket "otroliga" händelser på samma gång. De har inkommande åskoväder, för lite personal, det är nyår, en noobi direkt från skolan och en flygledare som haft en "deal" och varit ifrån jobbet en länge tid. Då väljer de att ta sig an flygplan som ledits om från andra flygfält... och mitt i allt dör radarn och radion med jämna mellanrum. Det hela avslutas med en gräddan på moset-händelse.
En intressant not är att nästan hela filmen är filmad på ett enda set. Jag blir dock trött på alla "klassiska" skämt som på ett nästan brutalt sätt trycks in i dialogen.
Trots den kanske hårda kritiken är denna film otroligt bra mycket bättre än flygledarfilmen Pushing Tin. Orättvist nog visades Ground Control inte ens en kort tid på biograferna, specielt med tanke på att Pushng Tin gjorde det under relativt lång tid, bara ett år efter att GC släpptes.