Coogans bluff

Handling: Vicesheriffen Coogan från Arizona kommer till New York för att hämta en förrymd fånge, men tappar bort honom och tvingas jaga upp honom på egen hand.

År: 1968
Meg Myles
Marjorie Bennett

Copyright Universal Pictures

DuskBringer

Löjligt dåligt kameraarbete och klippning. Ljudupptagningen är inte heller bland det bästa man sett. Men Clintan är stenhård och karismatisk i vanlig ordning och levererar vad han ska. Han passar bättre i spaghetti-westernsammanhang tycker jag men samtidigt är det kul att få se honom agera i ett modernt New York. En trea.

stankovic

Äkta action med en stenhård Clint Eastwood.

I denna film så jobbade Clint Eastwood för första gången med regissören Donald Siegel.
En annan film som de har gjort tillsammans är bland annat Dirty Harry.
I Coogans bluff så spelar Clint Eastwood den tuffa, ibland lite cyniska men kompetenta Arizona-polisen Walt Coogan som får i uppdrag att åka till New York för att hämta hem den förrymda fången James Ringerman.
När Coogan anländer till staden så räknar han med att åka hem med Ringerman samma dag, men det går inte på grund av massa juridiskt tjafs.
När Coogan inte får som han vill kommer han i bråk med en av stadens poliskommissarier vid namn Mceleroy som spelas av veteranen L.J Cobb.
När väl Coogan får tillstånd att resa hem med Ringerman så blir han bortförd av andra skurkar, så Coogan måste ge sig in i New Yorks undre värld för att hitta honom.

Coogans bluff är enligt mig en tuff , realistisk, underhållande och ibland ganska rolig blandning av deckare och thriller.
Filmen har en massa slagfärdiga repliker och kvicka onliners.
Den mest obetalbara scenen är när Mceleroy får besök av en glad gammal tant som har fått för sig att alla män som hon träffar har för avsikt att våldta henne.
Jag minns fortfarande att jag skrattade så mycket att jag grät första gången jag såg den sekvensen.

Coogans bluff är även en stram och tät uppvisning av New Yorks undre värld.
Coogan åker till exempel på mycket stryk av småskurkar när han försöker hitta Ringerman.

Coogans bluff är kanske inte Clint Eastwoods bästa film, men den är absolut en av hans främsta.
Tre år efter denna film så återförenades Clintan och Donald Siegel i den ännu bättre Dirty Harry.

En bra film. Clintan är otroligt bra i denna film men den får en trea ändå av mig.

manne747

tidigare recensenter har beskrivit mycket bra va deähr handlar om...

Klassisk och klart underhållande Clintan-rulle. Som en uppladdning för Eastwood inför Dirty Harry. Han och Siegel fortsatte sedan göra fler bra filmer tillsammans. Melodie Johnson som Millie är grymt söt.

Känns lite som en tamare 'hilly billy' version av Dirty Harry. Har sina ljuspunkter och Clintan är klippt och skuren för rollen.