Den siste scouten

Handling: Den avsatte agenten Joe och den petade fotbollsstjärnan Jimmy, samarbetar om att försöka hitta strippan Corys mördare. De är angelägna om att lösa mordet eftersom hon var Joes klient och Jimmys flickvän.

År: 1991
Chelcie Ross
Joe Santos
Clarence Felder
Tony Longo

Helt okej rulle, Bruce Willis är ju i sitt esse i den här filmen, han är så jäkla grov i munnen, jag kan inte låta bli att skratta.
"You accidentaly tripped and fell and stuck your dick in my wife?"
Eller hur han säger, klockrent...

The Last Boy Scout är på ytan en ordinär actionrulle där alla de vanliga ingredienserna finns med. Killarna är precis så macho som man förväntar sig, den värsta förolämpningen man kan komma på är "flickor", explosioner, pistolhot och fräck humor. Det som är speciellt med denna film är både humorn och karaktärerna. Skämten är så skicklligt maskerade att jag inte vet om jag ska skratta eller rynka pannan i förvåning när de väl kommer. De blir inte roliga - bara underliga. Karaktärerna blir jag inte heller riktigt klok på. Bruce Willis och Damon Wayans gjorde ett utmärkt team, men resten av ensemblen har ingen kemi överhuvudtaget. De verkar hata varandra hela bunten. Blev de tvingade att vara med i filmen kanske?

Nog med sågning nu. Bruce Willis är klockren i sin roll och gör väldigt bra ifrån sig. De andra skötte sig acceptabelt, även om jag tyckte att Damon Wayans sviktade ganska ofta. Inte heller Halle Berry var lika bra som hon brukar. The Last Boy Scout är en smått originell och smått skum film som trots allt underhåller för stunden. Se den och glöm bort den. Stark tvåa.
"This is the nineties. You don't just go around punching people. You have to say something cool first."

DuskBringer

Så tragiskt dåligt att det nästan blir roligt men mest är det bara tragiskt dåligt.

Den siste scouten är en film som tycks parodisera på sig själv utan att vara medveten om det. Den ena pinsamt pajiga onelinern läggs efter den andra och varvas med en och annan exploderande bil.

Om det inte varit för att man stundtals skrattar åt skiten så hade det här varit en av världshistoriens sämsta filmer. Tack vare tragikomiken kvalificerar den sig enbart till kategorin "oerhört dålig film".

En stabil etta.

Gemma68

Underbar anakronistisk fim.
Jag brukar normalt sett ogilla allt vad anakronism heter men denna film gillar jag. Mycket tack vare Heath Ledger och Queens musik.

6+/10
Uppdaterar denna från 5 till 6, eller -3 till 3+, sedan omtitten i mars 2020. Så skön action och coola oneliners á la 90-tal.

Trax

Bruce Willis manligaste roll någonsin, den film jag sett flest gånger.

DuskBringer

En stabil etta.

det här e kult ska jag säga gott folk..mycket bra film men dock glömd och e svår att få tag på i dvd format...men filmen har en skön humor och det finns massor med roliga taglines..
en av brucans bästa filmer anser jag jag faktiskt..kul att hallebarry e med i liten roll men vad hon e sexiig :)

taglines

The goal is to survive.

They're two fallen heroes up against the gambling syndicate in pro sports.

Everyone had counted them out. But they're about to get back in the game.

En typisk Bruce Willis-film, mycket action. Den var riktigt bra faktiskt skådespelarna var bra. En svag fyra.