Apornas planet

Ta bort betyg

Sätt ditt betyg: Ta bort betyg

2,5

Handling: En pilot kraschlandar på en främmande planet - en brutal, primitiv plats där aporna härskar och människor jagas och görs till slavar av de tyranniska djuren. Detta är premissen i Pierre Boulles klassiska science fiction-roman Apornas planet. Nu har visionären och regissören Tim Burton tagit Boulles grundidé och kring den skapat ett äventyr i en uppochnedvänd värld i filmen APORNAS PLANET. Huvudrollen som kapten Leo Davidson, astronauten som får sitt livs överraskning på apornas planet, spelas av Mark Wahlberg.

År: 2001

David Warner
Kris Kristofferson
Erick Avari
Evan Parke

En sämre kopia av den klassiska sci-fi filmen "Apornas Planet". Den gamle klassikern bjöd på bra story och grym spänning medan den här nya flicken mest satsar på special-effekter och smink, snyggt är det, men vidare bra är det tyvärr inte. Mark Wahlbergs roll känns onaturligt dämpad och tänker på tok för ologiskt för att verka normal, Tim Roths onda apa är otroligt överspelad och överjäkligt ond, bra är Helena Bonham Carter som faktiskt är trovärdig som "människoapa".

Det är ett himla springande, skjutande och pussande och that's it. Detta är tyvärr inte bra på något sätt. Fast jag tycker om Wahlberg som normalt gör bra roller - och Tim Burtons känsla för fantasi - så måste jag ge "Apornas Planet", 2001, en etta.

Att Burton dessutom gör en remake på en väldigt bra film, vilket han också måste vetat själv, förstår jag inte riktigt. Fortsätt med chokladgubbar och människor med saxar till händer så blir vi alla glada.

iryccah

En bra, påhittig och snygg film med ett överraskande slut, är denna film enligt mitt tycke. Jag vet att det finns de som inte alls håller med och på vissa sätt kan jag väl kanske förstå dem. Men jag gillar den.
Nackdelarna är att den kan vara förutsägbar och är ibland väldigt fylld med klichéer. Men så är det ju med de flesta filmerna i detta slag. Jag gillar också att den är lite annorlunda än originalet och inte "direktkopierad", men det skulle kanske vara kul med en till nyversion som är mer lik originalet.
Den är alla fall annorlunda för att vara en Tim Burton film. Men jag gillar den, precis som med de flesta av hans filmer. Och den är snyggt gjord, men det är handlingen jag gillar mest. Jag gillar denna bättre än den gamla. Den här känns mer fräsch. Inte för att jag inte gillar gamla filmer, tvärtom! Jag älskar riktigt gamla filmer, men just det slutet-på-60-talet-början-på-70-talet stuket som är i Franklin J Schaffners version från 1968 gillar jag inte riktigt.

Ointressant och tråkigt. Måste gå att göra en bättre version av en sådan här story..

Ploten i helhet gillar jag, bättre än 60-tals versionen. Men det finns ett stort antal sprickor som liksom inte kan fixas. Coolt slut.

ganska inte den bästa tim burton film men helt okej man är inne för den här genren

Bättre än vad jag trodde den skulle vara. Kanske en av Tim Burtons sämsta filmer men den är ändå bra och en snygg remake på en klassiker.

En svag -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: The battle begins November 20th / Rule the planet. / On July 27th, take back the planet. / You'll be sorry you were ever born human

Det bästa med denna film är det överraskande och oförutsägbara slutet (hehe, coolt, hade glömt bort det)! Annars verkar filmen ha ett tunnt manus (av det - största - skälet, se därför originalet istället som ligger på IMDb Top 250) och möjligheterna är ju så stora - hur kan man göra så lite av så mycket potential, undrar jag?
Rätt bra skådespeleri men stundtals småsegt.
Nej, detta hamnar inte i DVD-samlingen. Man vill inte, men kan se om det.

Trivia: Michael Clarke Duncan (Attar) had sprained his ankle during filming and was forced to go to the hospital in his full gorilla makeup. / The starship Oberon is named after a selfish faerie king of immense power in William Shakespeare's "A Midsummer Night's Dream". / Charlton Heston and Linda Harrison are the only actors to appear in both this film and the 1968 original version.

Isko

Två ord: Se originalet!
Den får en tvåa pga av dem kända skådisarna som medverkar i filmen. Samt det snygga sminket och special effekterna.
Annars en ganska solklar 1a.

Dansus

En värld med apor...ja...hur skulle det vara? Filmen påminde verkligen om den gamla tiden då det fanns skillnader mellan människorna. Jag kände inte mycket när jag såg filmen, men gillade den inte så mycket. Helt okej, egentligen.

Den är rätt bar den här filmen, men inte alls som jag trott, kan va bra visst...men tycker ej att den uppfyllde mina förväntningar i allafall. Får en stark 2:a

Apornas planet (1968)