Den osynlige

Handling: Nicklas är en intelligent kille med lysande framtidsutsikter. Men omvärldens förväntningar på hur han borde leva går stick i stäv med hans egna drömmar. Nicklas liv tar dessutom en abrupt vändning när han en dag hamnar i bråk med den aggressiva Anneli och hennes gäng. När han dagen efter är tillbaka i vardagen är allt förändrat. Ingen ser honom. Ingen hör honom. Det är som om Nicklas har blivit osynlig.

År: 2002

Per Burell
Gabriel Eriksson
Norman Zulu

Yasmin

Jättetråkig film, Tuva såg jättelöjlig ut som ''gangster'' och fotot var jättedålig, såg ut som om det var nån skolfilm som någon elev hade filmat.

filmernas härskare

Filmen är problematiskt från början till slut. Fotot är dötrist, såsom skådespelarinsatserna.
Ett annat problem är manuset. Den är helt ologisk och rikrigt ogenomtänkt. Huvudrollsinnehavern ändrar uppfattning om situationen hela tiden och vi, som publik, blir helt förvirrade och kan inte sypatisera oss i honom. Tuva Novotnys karaktär är också blek och det hela blir fullständigt dumt i längden.

Dock är det kul att se specialeffekter i en svensk film.

Moonlighting

Pinsamt uselt med Gustav Skarsgård som enda ljuspunkt. Tuva Novotnys gangsterporträtt är löjeväckande och genant. Förutsägsbart och övertydligt berättad i ett sterilt och fult videofoto. Hela filmen lider av en tafflig skolfilmspsykologi och en överdrivet moraliserande ton. För att inte tala om pretentiös så jag rodnar.

Spännande och ganska sorglig film. Det hade gärna kunnat få vara lite fler större händelser istället för bara en enda som hela filmen kretsade kring. I övrigt var det mesta bra.
Kan hålla med andra här om att Tuva Novotny kanske inte är helt övertygande som gängledare, men scenerna som hon agerar utan sitt gäng i känns rätt så trovärdiga.

En av väldigt få bra svenska filmer. Visa skådespelare är ju inte bra men det finns nästan ingen svensk film där det inte finns urusla skådespelare (konstigt nog). Cool handling och ett bra slut. Kom precis på att Charlie St. Cloud påminner en del om den här.

En av dom vackraste filmerna jag någonsin sett i mitt liv, filmen är obehaglig i vissa sener men enastående och rörande i nästa. Det är en ricktigt bra film en sån film som man får gåshud av.
Den amerikanske versonen är dålig och den svanska är såklart bäst.
Boken som filmen är baserad på är också väldigt dålig. Den är inte ett dugg som filmen och det är mer som en krimenal film och det handlar om utredningen då.
Se filmen du kommer lyftas till himelen av den!

c00per_91

intressant story, men att se tuva novotny spela annelie, är som det skulle vara att se tori spelling spela rose i titanic. jag har inte sett henne i något annat och hon är säkert jätte duktig, men den här rollen fungerade inte för henne. man tycker jue att de som gjorde filmen borde ha märkt det, eller var det kanske så att de behövde ett till känt namn förutom mini skarsgård?
filmen får en trea för storyn var överraskande bra för att vara en svensk film.. och den är helt klart sevärd även fast man (jag) irriterar sig på novotny filmen igenom.

Detta är den mest rörande och den bästa svenska film som gjorts!! jag verkligen älskar den här filmen

En originell och spännande svensk film med intressanta vändningar och intriger. Bra skådisar.

Simon92

Riktigt bra svensk film!
Jag fattar INTE hur man inte kan tycka denna filmen är bra, den är ju klockren! Jag har kollat på den ca 4 grr och den är lika bra varje gång!
Inte det bästa jag jag har sett men tillräkligt bra för en stark 4:a!
Rekommenderas starkt!

Invisible, The (2007)