Bugsy Malone

Musikal:
Ungdom:

Musikal:
Ungdom:

Handling: Chicagos okrönte gangsterkung, Fat Sam, är illa ute. Han hotas av en uppstickare, den rike sprätten Dandy Dan, som dessvärre har ett trumfkort – det nya vapnet Splurge Gun, som hotar att vända upp och ner på hela gangstervärlden. Mot det har Fat Sam och hans gamla kastpajer ingen chans. Dandy Dan kapar åt sig mer och mer av initiativet och till slut tvingas Fat Sam att be sin gamle kompis Bugsy Malone om hjälp. Kompis, nåja, Sams tjej Tallulah har ett gott öga till Bugsy och det skulle kunna bli en riktig sammandrabbning om inte Bugsy fått korn på en annan tjej... Blousey Brown, en blivande filmstjärna som han försöker uppvakta, till en början med klent resultat. Filmen kulminerar i en av historiens värsta pajkastningsscener, den stora uppgörelsen mellan Dandy Dan och Fat Sam inne på den senares lönnkrog...

År: 1976

Davidson Knight
Michael Jackson
Jeffrey Stevens
Peter Holder

Filmens egentliga behållning är väll i ärlighetens namn själva konceptet. Att låta barn agera ut sin vrede iklädda trenchcoats, lösmustascher och hattar samtidigt som de är beväpnade med gräddbakelser låter lite smått festligt en trög vardagskväll. Men tyvärr nynnar resultatet på en annan melodi än vad självaste idén gjorde. Filmens illusion och trollförbindelse försvann direkt på grund av taskigt skådespel och ett fruktansvärt dåligt beslut om att låta barnens röster ersättas med vuxnas när det kom till sångnummerna.

Idén kontra genomförandet gör slutligen att det hela får en stabil tvåa.

En kul film på gangstertema som gjorts barnvänlig. Tycker att skådespelarna var riktigt bra och det blev aldrig löjligt. Gillas nog mest av mindre barn, men kan ses som underhållning av alla.

Haha det mäste bli mer sådana filmer! :D

En tunn, tråkig och larvig soppa, med uteslutande barn i rollerna. Jag blev varken engagerad eller intresserad.

Hook

En helt underbar upplevese och unga Jodie Foster kanske kunde ha sparat på vissa saker till senare i sin karriär.

Sågerna är inte mycket att hurra för men texterna svänger.

Foto är som i gudfadern vilket skapar den perfekta stämningen av ett 30-40-tals New York o.w.e.

En bra film, med bra manus, godkänd humor och skådespel.. en nöjd fyra till en gammal-ung musikal.

e_mange

denhär filmen får en 4:a..igentligen ill jag sätta en femma..men jag har satt 4:or på typ alla betyg så då får det bli 4..men det e riktigt kul..å jag tycker skådespelarna e bra..å musiken e ju bäst..om man bortser från städ killen..

smälto

allt var bra förutom Jodie Foster! bilarna var asballa! :)