Vittne till mord

Handling: När en ung amishkvinna och hennes son hamnar mitt i mordet på en hemlig narkotikaagent, blir den garvade Philadelphiapolisen John Book deras beskyddare...

År: 1985
Viggo Mortensen
John Garson
Beverly May

Savannah

Mycket bra film om kulturkrockar, mord och förbjudna känslor. Definitivt sevärd.

Väl berättat och fint genomfört romantiskt thrillerdrama med suveräna prestationer, främst av Ford som gör en av sin karriärs bästa rollporträtt. Regissören Weir gör nästan bara mästerverk. Ett måste för filmälskaren! Mycket stark trea!

S16F

Har sett så många liknande filmer så det var löjligt lätt att förutse vad som skulle hända.
Nu är den ju från 1985 så alla liknande filmer är ju senare gjorda.
Kanske jag skulle ha börjat och sett den här filmen som för övrigt har en tråkig avslutning och jag tyckte det var skönt när filmen tog slut, tyvärr.

Hyfsad 80 - talare. Lite orginellt med amish inslaget. Utöver detta så var den dock en helt vanlig polisthriller, varken mer eller mindre.

En 4+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: Harrison Ford is John Book - A big city cop who knows too much. His only evidence: a small boy who's seen too much... / 8 year old Samuel: sole witness to a murder. Three killers who'll stop at nothing to silence him. One honest cop who'll give his life to save him...

Personligen anser jag det pinsamt och smått kriminellt att sätta lägre än detta betyg på en så bra film som denna. Harrison Ford och Kelly McGillis gör riktigt bra ifrån sig i denna mycket spännande thriller med bra musik (temat) i också. Intressant även med bilden av Amish-folket.
Kul att se Danny Glover som bad guy för en gångs skull (och inte en som äldre, halvt avdankad good guy-snut m vissa komiska drag). Hmm... är en ung Viggo Mortensen med här? Nu måste man ju se om den ögonabums för att hitta var/vem! Ja, det är han!

Trivia: In preparation for her role, Kelly McGillis lived with an actual Amish widow and her seven children for a period of time before filming began to get the speech cadence down and to observe the daily life of an Amish widowed mother. / Before building the barn an Amish man says to Ford, "I hear you are a carpenter." Ford answers, "It's been a while." Rachel tells Book "You know carpentry." He replies "A bit..." Ford was a carpenter before he went acting. / Sylvester Stallone turned down the role of John Book.

Jag vet inte om det berodde på att jag hade andra förväntningar på filmen eller vad det var som skavde, men denna var ingen höjdare för mig. Jag fick intrycket att mordet och mordutredningen skulle vara det centrala i berättelsen, men detta hamnar i stort sett i skymundan till förmån för romansen mellan John och Rachel och skildringen av det lilla samhället. Det är väl inget fel i sig, men det blev smått förvirrat eftersom det inte var det jag förväntade mig. Av den anledningen får man inte veta överdrivet mycket om brottet och motivet - ibland knappt något alls, kändes det som. Det blev tyvärr lite för mycket för mig.

Men skådespelarna är trots allt bra, framför allt Harrison Ford som här spelar en för honom väldigt typisk roll. Filmen är fin och har ett lugnt och skönt tempo, och lämnar ett bestående intryck efter sig. Långtifrån en total besvikelse, även om jag hade velat se mer av thrillerkänslan.
"I'm learning a lot about manure. Very interesting."

Timoti

Detta är antagligen Peter Weirs bästa film. Det händer inte mycket i filmen. Men man tycker på något sätt att den är spännande hela tiden. Det bjuds även på humor. Det är grym dialog och de resterande sakerna är också bra. Peter Wier har gjort ännu en bra film. Jag glömde att säga. Att den tycker att den är underskattad på filmpunkten.

thehurricane

Detta är katastrof! Stackars Harrison Ford som måste vara med i en sån här kalkon-rulle.
Harrison Ford lyfter upp filmen men den faller ändå

S16F

Nu är den ju från 1985 så alla liknande filmer är ju senare gjorda.

Såg den i skolan med klassen. Måtligt imponerad, på något sätt känns "kulturkrocken" som är så hyllad, så anväd på något sätt. Iallafall lyckas filmen imponera nog till en tvåa.