Pollock

Handling: Jackson Pollocks djärva, radikala målarstil förändrade inriktningen på den moderna konsten och skapade beteckningen "action painting". Men de plågor och det självtvivel som hemsökte konstnären, vilka kanske var det som fick honom att börja måla, eller att måla på sitt revolutionerande vis, fortsatte att ansätta honom. Han förde en ständig kamp mellan behovet att bli godkänd samt få beröm och att skapa och få leva utifrån sina egna idéer. Detta förde honom in i en destruktiv spiral som hotade hans äktenskap, hans karriär och som till slut - en bedrägligt stilla och mild sommarnatt 1956 - tog hans liv. Filmen om honom berättar om en extraordinär man som beskrivits som "en konstnär som hängav sig åt hemlighetsmakeri, en kändis som ingen kände". Detta är Ed Harris regidebut i vilken han också gör huvudrollen som den excentriske Jackson Pollock.

År: 2000
Sally Murphy
Molly Regan
Stephanie Seymour
Matthew Sussman

Bra porträtt av den degenererande konstnären. Kunde vart kul om filmen så som Pollocks konst blivit lite mer abstrakt.

Daniello_

Ed Harris gestaltar en konstnär som tappar greppet allt för ofta. Harris utger så mycket uttryck och känslor i den här filmen om Jackson Pollock. Man tycker mycket om Pollock, som person..det gör man, och man glömmer inte karaktären i första hand. Marcia Gay Harden gör sin roll kanon. Om vi bortser från Ed Harris utsökta prestation så är det en intressant handling (även om jag inte är kontintresserad själv) så fastnar jag för den. En underbar film.