Frailty

Handling: FBI-agenten Doyle blir naturligtvis misstänksam när en man vid namn Fenton Meiks kommer in på hans kontor och påstår att den massmördare som FBI har jagat i åratal är hans döde bror Adam. Men broderns förbrytelser är bara en del av den komplicerade historia som Meiks har att berätta. Tillsammans med brodern har han vuxit upp med en far som var en kallblodig mördare. Och som gärna ville att hans söner skulle slå in på samma bana.

År: 2001
Vincent Chase
Gwen McGee
Edmond Scott Ratliff

junkninjan

Jag har gjort det till min mission i livet att upplysa människor om The frailty.
Detta är en thriller av och med Bill Paxton som av outgrundlig anledning verkar ha passerat obemärkt förbi i en strid ström filmer som kom vid ungefär samma tidpunkt i början på 2000 talet. Filmen är en mörk twistertyp av film som kretsar kring en man(Paxton), som en dag tror sig få en uppenbarelse och en direkt uppmaning från gud att börja arbeta för honom.

I arbetserbjudandet ingår inte sjukförsäkring, men däremot en yxa och en förmåga att genomskåda demoner som går ibland oss, förklädda till människor.
Därefter inleder han en lång blodig turné med sina två söner i släptåg för att rensa jorden från ondska, styrkt av herrens inflytande och de övernaturliga förmågor som investerats i honom. Filmen balanserar fram och tillbaka med hålla betraktaren i en ovisshet om detta "uppdrag" verkligen är av övernaturlig natur, eller om det handlar om en schizofren människas paranoida fantasier.

Det är en tät och spännande film med en väldig nerv och ett briljant manus. Jag rekommenderar den mycket varmt till dom av oss som uppskattar thrillers med ockulta inslag(såsom ex Constantine eller Gods army)
Matthew McConaughey och Powers Boothe agerar övertygande för övrigt i två ledande roller.

Visst vet man hur den kommer att sluta men den håller ändå intresset uppe.

struwe

ën rätt spännande thriller jag gillade den

eco

Spännande men lite förutsägbar.