Vägen ut

3,6

Handling: Den alltid lika entusiastiske skådespelaren Reine (spelad av Björn Kjellman) tvingas ta ett jobb som fritidspedagog på Kumlaanstalten. Hans huvudsakliga uppgift blir att ansvara för skåpet där biljardbollarna förvaras. Men Reine som alltid tror det bästa om människor, ser helt andra möjligheter i sitt nya jobb,
han vill sätta upp en pjäs med fångarna. Reine lyckas. Trots hårdnackat motstånd från fångvaktaren Jacobsson, att övertyga fängelsechefen om sin ide. Ingen av fångarna är från början intresserad, tills fem av dem bestämmer sig för att försöka sig på spela teater för ett högre mål, de skall rymma!

År: 1999
Regissör: Daniel Lind Lagerlöf
Originaltitel: Vägen ut
Längd: 01:48 (Bio), 01:43 (TV)
Björn Kjellman
Michael Alexandersson
Oskar Alyhr

Copyright Sonet Film

S16F

Finner det underligt att filmen är klassad som en komedi, helt klart mer en dramafilm.

Bra skådespeleri i och med Kjellman, Nyqvist, Roney framförallt. Man får verkligen medkänsla för karaktärerna i filmen.
Många gripande scener, men även scener där du får du får ett litet leende på läpparna.
Väcker många starka känslor.
En stark fyra.

Riktigt bra! Bra skådespelare!

Antagligen en av de bästa svenska filmer som gjorts, enligt min åsikt. Men så görs ju inte så mycket bra film i Sverige. Trovärdigt skådespeleri rakt över. Det brukar alltid finnas minst en och annan "tillgjord" skådespelare i svensk film (om inte hela bunten är det!), men den här har egentligen inte det. Tack och lov. Handling är hjärtkärande och samtidigt hopfull. Men jag skulle knappast kategorisera den som en komedi, utan drama! Se den!

IWantItThatWay

En jättebra film! Lysande skådespelarinsatser, speciellt av Peter Haber, Björn Kjellman och Mikael Nyqvist! Även om jag tycker att det här är en dramafilm så är den också väldigt rolig. Dessutom gillar jag kombinationen av människor som ska vara med i pjäsen (alltså fångarna). Alla har sin speciella och roliga personligheter och jag gillar deras sätt att lösa problem, även om det inte löser sig så bra i alla lägen. Slutet kanske var aningen förutsägbart, men det gör ingenting eftersom budskapet är bra!

Underhållande och shyssta skådisar.

en riktigt bra svensk fängelsefilm med annorlunda tema.

riktigt bra..min favoskådisar e med igenom svenska gränser

Shadowplay

Jag gillade den här. Intressant och rolig att titta på.

Jag gillade den här filmen skarpt. Får en stark 4:a