Strange Days

Handling: En deckarhistoria förlagd till nyårsafton 1999. Expolisen Lenny Nero får en diskett som innehåller en bekännelse av ett mord på en prostituerad.

År: 1995
Nicky Katt
Michael Jace

Copyright Twentieth Century Fox

junkninjan

Strange days är en av 90talets fräschare science fiction historier.
Kanske ligger den fräschören delvis i att den är regisserad av en kvinna(Kathryn Bigelow) vilket inte är ett överflöd i genren.
Den lyckas involvera intressanta karaktärer och bygga en egensinnig intrig i en dystopisk framtid(eller snarare vad som var en framtid då filmen producerades 1995 eftersom den porträtterar millenieskiftet 2000).
Lenny(Ralph Fiennes) är en bondfångande streetsmart skojare. Han handlar i digitaliserade minnen. På svarta marknaden är dessa minnen hårdvaluta och en port till spänning för uttråkade kontorsråttor som får uppleva andras adrenalinruscher.
Han involveras tidigt i en mordhistoria med förgreningar inom polisväsendet och musikindustrin. Historien är producerad av James Cameron och bär en del spår av hans inflytande. Ett antal roller besätts av karismatiska skådespelare(Jeff Wincott, Tom Sizemore, Vincent Dónofrio, Juliette Lewis m fl). Värt att nämna i en helt egen mening är Angela Basett som gör en parafras på Sarah Connor i en roll som den muskulösa och coola Mace. Det är också en rätt udda (men välkommen) maktbalans mot schablonen att det är hon som är den macho i relationen mellan Mace och Lenny.
Strange days håller ett hyfsat tempo med en del långsamma passager, dock utan att bli ointressant eller tråkig. Actiondelarna är korta men funktionella. Filmen är drygt två timmar lång vilket är en rättvis speltid för en rulle av denna dignitet.
Juliette Lewis är mest en störig pundare i vanlig ordning, men det är ju lite av den paradroll som hon haft sedan tidigt 90 tal och man kan ju istället vara tacksam för att inte Keanu Reeves är med.
Ligger science fiction en varmt om hjärtat så är Strange Days en obligatorisk upplevelse. Gillar man bara action och en bra historia så är den fortfarande ett attraktivt val.

Mycket bra och underhållande film med en orginell intrig. Den var häftigt genomförd och Fiennes var skitcool som Lenny.

En välgjord film där man bl.a. tagit fram en ny kamera för att få till bl.a. inledningsscenerna. Bra tekniskt och en intressant story som kanske inte fungerar hela vägen, men överlag är det en bra film, svag fyra.

Storyn lovar mer än vad den levererar. Filmen tar sig och slutet är riktigt intensivt.

The_Dude

En helt fantastisk film vars historia känns som ett hopkok av en Gorge Orwell roman och efterspelet till Rodney King misshandeln. Historien utspelar i Los Angeles de sista 48 timmarna innan millennieskiftet, och det är ett kokande LA där ordningsmakten framställs som en paramilitärisk kraft som ändock har en reko chef. Med detta som bakgrund får vi följa med på en mordgåta som den före detta polisen Lenny Nero (Ralph Fiennes) hamnar mitt i tillsammans med Lornette 'Mace' Mason (Angela Bassett). Hade det inte varit för det twist som utförs med fingertoppskänsla en bit in i filmen hade Strange Days varit väldigt medioker, men i stället blir den helt lysande!

Bakom manuset står James Cameron som bland annat skrivit Terminator sviten, Aliens och Avgrunden. Vad jag dock inte förstår är varför det tog regissören Kathryn Bigelow fem år att göra nästa film, Vikten Av Vatten, hon är en lysande action/thriller regissör. Kvinnliga sådana dräller det inte om i Hollywood direkt, eller någon annan stans heller för den delen.

Ett lite bortglömt (känns det som) actionmästerverk som bör ses. Filmen imponerar i allt, ibland lite för mycket. Älskar Juliette Lewis.

eco

Helt ok, spännande film.