Beck - Kartellen

Handling: Ett mord på en resturang och man misstänker direkt en del av personalen, men det är ett råare fall än både Beck och Gunvald kunde tänka sig.

År: 2001

Mårten Klingberg
Rafael Edholm
Basia Frydman

tessan81

Lite segdragen historia som det känns som man har sett förr. Jugoslaviska maffian härjar i krogsvängen och har blodiga metoder för att hålla restaurangerna i sitt grepp. Gunvald har skadat foten och har kryckor genom hela filmen, vilket innebär att han hamnar utanför utredningen och hans frustration är tydlig. Han känner sig mycket hotad av Levander som istället hamnar i centrum. Lite svagare trea.

stankovic

Grymt bra Beckfilm.Om smugglingsaffärer.
Bojan knäcker.

anddav507

Nja, den här beckfilmen är något svagare än de andra i serien.
Det enda som faktiskt är spännande är början, när de torterar greken, men sedan händer det i princip ingenting, förräns de sista tio minutrarna, och då har i alla fall jag redan hunnit gäspa ett antal gånger.

janne lindh

En av de sämre Beckfilmerna. Rörig story och Michael Persbrandt som varit bra i andra filmer ser trött och helt ointressarad ut. Haber bra som alltid.

iwork4ebay

Dom flesta tycker nog att jag inte är som jag ska vara men om ärligheten ska fram så tycker jag inte att den var så jätte bra som alla säger. Filmen i sig med eftekter, grafiken får lätt en 5/5 men inte själva filmen.

heroin

Otäck och som alltid en spännande Beck, men konceptet känns uttjatat och inte särskilt nyskapande.
Bra skådespel och välskrivet manus förhöjer den lite tunna storylinen.

Charley

Det blir precis som man förväntat sig - en smal film med helt onödiga detaljer, obegåvade skådespelare med krystade repliker och en skjutgalen Gunvald Larsson som bara pumpar på. Handlingen är väl inte särskilt originell, och ganska förutsegbar. Hatar dessutom Malin Birgersons genomfeministiska Alice Levanderkaraktär, som bara struttar runt och spelar viktig. Anledningen till att många gillar dessa nya Beckfilmer är inte Peter Habers så fruktansvärt "översvallande skådespelartalanger" som många påstår - utan det är väl mest att micke persbrandt förlöjligar Sjöwall/Wahlöös underbara Gunvald Larsson till en gammal övervintrad krigssoldat med skjutmani!

intressant tema dem tar upp dock e filmen dolig

Storymässigt sådär. Andra omgångens sämsta alster. Persbrandt är dock rolig. Stark tvåa!

Inte allt för underhållande.