Järngräs

Handling: William Kennedys Pulitzerbelönade bestseller är en stark berättelse om två misslyckade existenser under tiden för andra världskrigets utbrott. Hon var en hyllad sångerska. Han var en berömd basebollstjärna, som sen tog två människors liv. De är flykt undan skam, undan fiender – undan sig själva...

År: 1987
Laura Esterman
Joe Grifasi
Hy Anzell

Copyright HBO

En mörk och sorglig film som faktiskt speglar hur det var för många under depressionen i slutet på 30-talet.
Har svårt att utvärdera om filmen var lång/långsam då jag delade upp filmen under flera kvällar.
Men jag tycker om filmen riktigt mycket. Den har det där lilla extra som får mig att lägga en 4:a. Bra huvudskådespelare och bra miljöer.

Vad var det här? Den här filmen var inte alls som jag hade föreställt mig. Ointressant och jobbig bara. Eftersom det bjuds på lite ljusglimtar då och då får denna film en svag tvåa i betyg. Ljusglimten är Jack Nicholson, en av världens bästa skådespelare,det är han som räddar filmen från en etta.

kaj08

Mörk film om 2 personer som det går utför med. Jack Nicholsson och Maryl Streep är utmärkta skådespelare, men frågan är om de inte är för duktiga för de roller de har här. Huvudpersonerna känns lite bleka, och Nicholsson och Streeps karaktärer blir lite för starka. De passar inte helt in att spela "lådisar". Manuset är väl inte det bästa, och en och annan snyfthistoria känns väldigt tillrättalagt. Betyget landar till slut på en svag 3-a. Mycket tack vare skådespelarna! Med ett bättre manus hade det här kunnat bli hur bra som helst.

DuskBringer

Detta är en helt okej rulle. En aning för lång kanske, med tanke på att det inte händer så mycket i filmen, men sammantaget ändå helt okej. Mycket tack vare skådespelarna Nicholson och Meryl Streep i synnerhet, som båda gör riktigt bra rolltolkningar. Jag saknar dock ett bra soundtrack och slutbetyget fastnar på en ganska tveksam trea.