Sju år i Tibet

Handling: Den österrikiske Heinrich Harrer söker efter meningen med livet i Himalaya och det mytomspunna Tibet. Tiden är 30-tal. Andra världskriget pågår och det kinesiska inbördeskriget leder till kommunisternas seger 1949 och sedemera ockupation av Tibet. Harrer träffar den fjortonde Dalai Lama, men misslyckas med att få ut honom ur Tibet.

År: 1997
Sonam Wangchuk
Dorjee Tsering
Ric Young
Ngawang Chojor

Den här filmen hade potential att få högt betyg. Men på grund av en stor orsak så sjunker betyget kraftigt. Hela den här filmen är ani buddhistisk propaganda. Jag själv är buddhist och vet hur buddhister är. I den här filmen presenterades buddhisterna på ett väldigt dåligt och nästan elakt sätt så dom verkade dålig och otrevliga. Dom enda som verkade någorlunda normala var Brad Pitt och Dalai Lama. Fanns många fel som visade buddhisterna på ett felaktigt och nästan hatiskt sätt. Jag undrar om inte regissören hade som avsikter att visa sitt avsky mot buddhismen med den här filmen.

1. Buddhisterna var arga griniga gubbar som slog med pinnar och bråkade hela tiden.
2. Filmen var nästan helt tom på buddhismens budskap. Den enda spirituella stunden som uppstod var när Brad Pitt förklarade lugnet och förmågan att leva i nuet - med bergsklättring!
3. Brad Pitt skakade på huvudet och skrattade ofta åt buddhisternas rutiner och ritualer.
4. Filmen verkade bara fokusera på just sådana ritualer som västerlänningar kan ha svårt att förstå. Det som verkar konstigast. Som att hålla ett foto över pannan och gräva i marken och ojja sig över daggmaskar.

Filmen var fylld med sånt här. Från och med att första buddhisten skrek från en åsna och slog med en pinne argt till att filmen tog slut. Så regnade det in anti buddhistiska budskap. Om människor är det minsta intresserad av buddhismen när dom ser den här filmen så kommer intresset ha försvunnit när filmen är klar. Vill du veta vad buddhism är så se nån dokumentär eller kanske filmen Kundun av Martin Scorsese. Dom griniga gamla gnatiga människorna i den här filmen är inte buddhister! Dom påminner mera om gamla griniga kristna präster. Men det är väll så västvärlden ser gamla religiösa människor. Som vanligt får buddister sota för vad kristna gör. Sanna buddhister har ett ömt leende på läpparna ofta och visar ingen aggresivitet alls. Den här filmen är falsk!

En 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: At the end of the world his real journey began.

Detta är en bra film rätt och slätt, men som dock inte lyckas sätta några djupare spår hos mej. Håller något med vad FP-medlemmen lindajjj skriver - de hade kunnat göra något ännu bättre av detta. Det är något som varken engagerar eller berör mej. Man minns inga särskilda scener särskilt extra länge.
Visst är det fantastiskt fina miljöer och ett lika fint foto stundtals, och delvis där ligger väl problemet - detta är nämligen det bästa med filmen. Pitt och Thewlis är visst bra, men inte lysande och Pitts försök till tysk accent, medan Thewlis som också är österrikare INTE har det (!?), för att så klart göra det hela mer trovärdigt, är nästan bara skrattretande - skippa den nästa gång eller var mer konsekventa och låt alla med samma språkliga bakgrund tala på samma sätt! Jamyang Jamtsho Wangchuk däremot som 14-årige Dalai Lama imponerar stort just pga. hans låga ålder i skådespeleriet (!).
Nej, detta hamnar inte i DVD-samlingen. Filmen kan man se om ytterligare nån gång så där, men vill eller behöver man det?
PS. Observera att Lamas riktiga syster spelar mamma till honom i filmen - så klart extra plus för det, kul *! Intressant är det också att en del av fotot är filmat i smyg/hemlighet **.

Trivia: * Jetsun Pema is the real-life sister of the Dalai Lama. In this film she plays the mother of the Dalai Lama and hence her own mother. / ** Director Jean-Jacques Annaud sent a team to Tibet to secretly film footage. About 20 minutes of it made it into the finished film. This was kept secret even after the film's premiere and not known until summer 1999. / Because of their roles in the movie, David Thewlis and Brad Pitt are banned from ever entering China.

Riktigt bra film, som jag gillar mycket. Får en 5:a

Jätte bra film den har ett budskap!

soccer_4ever

Hmm en bra film men kanske lite tråkigt här och där i bland.

pinsamt dålig, filmen har alla förutsättningar för att bli bra men det falerar stort och filmen blir tråkig och långdragen.

Shellix

Pitt är menlös och intetsägande, med en BRA skådespelare skulle den här filmen vara 1000 ggr bättre! :S Men miljöerna är vackra och den är snyggt filmad, så den är ändå sevärd.
Det känns som att Sju år i Tibet skulle ha gjorts mer rättvisa, om ni fattar vad jag menar. :(