Enemy at the Gates

Krig:

Krig:

Handling: Den sovjetiske mästerkrypskytten Vassili Zaitsev skickas under andra världskriget till Stalingrad, där tyskarna är på väg att vinna ett av krigets viktigaste och blodigaste slag. Han prickar tyskar på löpande band, vilket skapar oordning och rädsla i fiendelägret, och snabbt hyllas Vassili som moralhöjande hjälte i det ryska propagandamaskineriet. Som motdrag skickar tyskarna dit sin bäste skytt med en enda uppgift i bagaget – att döda Vassili.

År: 2001

Mario Bandi
Hans Martin Stier
Clemens Schick
Mikhail Matveyev

En bit in i denna film slogs jag av hur bekant historien verkade. Jag fortsatte titta, och känslan blev bara starkare. Ungefär halvvägs in i filmen kom jag på varför - jag hade nämligen sett den förut. Att jag helt enkelt lyckats glömma en så originell och fräsch film som denna var mycket förvånande, framför allt med tanke på att Rachel Weisz är en av mina absoluta favoritskådespelare.

Enemy at the Gates utgör en frisk fläkt bland krigsfilmer i allmänhet - man har vänt upp och ner på gott och ont och undviker de kvinnoförnedrande klyschor som lätt stoppas in i kärleksdraman av den här typen - läs Pearl Harbor. Rachel Weiszs Tanja får så pass mycket scentid att hon utvecklar en stark egen personlighet och blir mer än bara en symbol för Danilov och Vassilljs slutgiltiga rivalitet. Stort plus för det.

Filmen i övrigt? Tja, det är som sagt en intressant historia med utgångspunkt från ett verkligt levnadsöde, men jag stör mig på den relativt obearbetade historien som inte riktigt verkar stämma.
Trots den ofta smärtsamt gripande berättelsen trappas intresset inte upp till hundra procent, och jag hade personligen velat se mer av Vassiljs kamp på marken - inte hos högdjuren. Bra skådespelare dock, men Ed Harris i rollen som majoren?? Det funkade inte för mig, jag kunde inte relatera till honom över huvudtaget. Visst gjorde han bra ifrån sig, men han kändes helt fel i den rollen.

Sammanfattningsvis ger jag Enemy at the Gates en neutral trea - den försöker och lyckas, men inte riktigt hela vägen.
"I promise I'll get him. I'll get his rifle for you, I promise, Tania."

Det här är en film som utspelar sig under slaget vid Stalingrad och som löst bygger på verkliga händelser. Till att börja med talar såväl ryssar som tyskar engelska, men även om man bortser från den detaljen finns det gott om brister. För det första gillar jag inte skådespeleriet som är stelt, opersonligt och uppstyltat. Jag grips inte på djupet av Vassili Zaitsevs historia. Att blanda in en kärlekshistoria i det hela känns enbart dumt och som om de inte litar på att huvudhistorien kan stå på egna ben. Sedan tror jag inte på att en liten rysk pojke kan tala obehindrat med en tysk. Snygga krigsscener höjer kvaliteten på filmen och sammanfattningsvis är det en intressant story, men inte särskilt väl genomförd.

Vassili Zaitsevs livsöde är en minst sagt intressant berättelse som kunde ha blivit ett riktigt mästerverk, men tyvärr så lyckas inte regissören ta vara på detta fullt ut och resultatet blev väldigt blandat med en del riktigt bra stunder och en hel del dåliga.

madeleine_g

Min sambos favoritfilm, men absolut inte den som ja tycker om. Kan kanske bero på att jag inte är så förtjust i Jude Law som skådespelare.

Farmi

Otroligt bra skådespeleri och en mangenfikt bra resegering (ursäkta stavfel) Den handlar om när tyskland går in i stalingrad där soldate Vassili Zaitsev skickas.

Ointressant och jobbig, fattar inte varför jag överhuvudtaget såg den. Bara en massa skjutande.. m.m.

iresha

Grymt bra film! Gillar den skarpt.

Yasmin

Helt okej film, kändes lite för tunnt.

Filmen var bra tycker jag. Jude Law var bra i denna film.

ThåströmFan

Detta är en av dem bästa krigsfilmerna någonsin enligt mig. Den visar hur hemskt slaget var, den visar blodbaden, den är otroligt spännande, det är fantastiska duellscener och väligt bra skådespelare. Blev förvånad över hur bra den var så den får en klar 5:a!