Asylum - Dödens salar, The

2,5

Handling: På ett övergivet mentalsjukhus brådskar en grupp asbest-borttagare med att få klart sitt arbete inom utlovad tid. Det som egentligen skulle ha varit ett relativt enkelt upp-drag kompliceras av de spända relationerna - Hank har ett förhållande med Phils före detta och Gordon har problem med sin nyfödda baby. Olustkänslorna i gruppen växer, katalyserade av husets mörka förflutna. Mike lyssnar som besatt på upphittade band från sessioner med en patient med multipel personlighetssyndrom och när Hank försvinner spårlöst sätter rädslan sina spår. Mentalsjukhusets sista händelser visar sig bli de mest skrämmande av alla...

År: 2001
Larry Fessenden
Jurian Hughes
Sheila Stasack

Björn

Den här filmen var en grym besvikelse... först så lyckas film skaparna bygga upp en hyffsat kuslig stämning... men vad händer sen? Jo Dom bestämmer sig för att inte använda sig utav stämningen och avsluta filmen med ett antiklimax artat icke kuslig slut...

Zirgo

Handlingen i filmen är svag men det är inte det som jag speciellt tänkte på när jag såg filmen. Det som är bra är att filmen bygger upp en nagelbitande känsla när man kommer in i filmens atmosfär. Den är helt klart värd att uppmärksammas just för detta! Om man vill göra en koppling så har en hel del scener och effekter tagits med i Playstation 2 spelet Silent Hill 3. Bara detta borde visa hur effektiva dom skrämmande scenerna i filmen är.

Noisome

Helt okej film, handlingen lockade mig eftersom jag älskar filmer med anknytning till mentalsjukhus och liknande. Filmen levde kanske inte riktigt upp till mina förväntningar men den är ändå sevärd. Bitvis spännande och jag gillar storyn.

Bra och spännande men som dock inte håller i längden.

Dan banan

Jag och mina smaker för handlingstyper fick mig att se Asylum- Dödens salar.
Jag gillar nämligen mentalsjukhus och dylikt inom skräckbegreppen.

I vilket fall som helst så var detta lite av en besvikelse. Jag bar inte på mig några märkvärdiga förhoppningar men jag kan ändå inte påstå att jag är nöjd.
Detta är en långsam och onödigt rörig rysare som på något tursamt sätt fått stå bakom genren jag just nämde.

Man krånglar till det och tycks ha det svårt att stabilisera en ordentlig handling.
För att inte tala om slutet som är rena katastrofen.
Det är mot de sista minuterna som filmer med rangligt upplägg genomskådas.

Är du nyfiken på varför tvåan har ersatt ettan så beror det på ljudet och skådespelarna.
Nåväl, skådisarna är åtminstonde dugliga.
Det var framförallt ljudet jag tänkte på, som riktigt isar till stunderna i filmen.
Ett plus till arbetet där från mig.
Det syns vad man har sattsat mer på.

Asylum stannar på det kusliga stadiet och når tyvär inte mycket längre.
Jag tycker det är en bra grund, men då tittarna väljer att se skräckfilm så måste man ge dom detta.

Jag blev inte skrämd av denna andefattiga film.
Intrigen var måttligt engagerande men skådespeleriet var hyfsat.

Jag tyckte inte så bra om den här filmen. Det finns vissa riktigt skrämmande scener, men tyvärr består resten av filmen av att vänta på dem. Mossiga karaktärer och väldigt krystad upplösning.

texor

Oj andra hade inte recenserat den bra..
Men i min filmbutik så ligger den på Thriller?!
Men den föll mig verkligen i smaken.. precis sådana filmer jag gillar!..

Detta är nog den absolut sämsta "skräck-film" jag sett, gud det gör mig ont i hjärtat av att bara kalla den det. Jag förstod inte alls meningen med filmen, för precis som den andra asylum filmen hade den ingen, detta ska tydligen vara "suggestiv" skräck, FÖR VAD?! Liksom Dark Water hade ett ganska värdelöst slut, men resten av filmen var en pina för nerverna, här vill man bara stänga av, för man vill inte ens veta hur det slutar, och gör det, för det händer verkligen inget.