Noi the Albino

3,7

Handling: Nói bor med sin farmor i en kusthåla som hukar vid det mäktiga fjällets fot, där snöstormen piskar skiten ur invånarna. I skolan sover Nói på lektionerna, på fritiden tömmer han spelautomater, i hemmet förskansar han sig i ett hemligt källarrum. När han blir relegerad efter att ha låtit en bandspelare ersätta honom i skolan, ordnar hans alkoholiserade pappa ett jobb som gravgrävare. Enda ljuspunkten i Nóis liv är den nya expediten på kaféet. När nolläget i Nóis liv bryts, sker det med ohyggligt eftertryck.

År: 2003
Gérard Lemarquis
Guðmundur Ólafsson
Hjalti Rögnvaldsson

tennisemme

En jättebra film. Skådespelarna känns riktiga och passar in i miljön, vilket är ett grå och kallt Island. Jag hade dessutom ingen aning om att isländska och svenska var så pass lika varandra som de faktiskt är. En humoristisk film som också är allvarlig. Abrupt slut. Den här filmen ska man bara se!

Hanneli

Som sagt, både tragisk och rolig. Jag skrattade mest när han stänkte ner blod på hans pappa och farmor... =). Det som är roligast med isländska filmer, är att de är så otroligt orginella i sig, så de blir en hel upplevelse och väldigt bra.

Johan

Tragikomisk film om en kille som tröttnat på tillvaron i den sovande byn. Både deprimerande och rolig.