Strictly Ballroom - De förbjudna stegen

Musikal:

Musikal:

Handling: Han är en rebell och beredd att bryta mot alla oskrivna lagar. Hon är förälskad och beredd att offra allt.

Filmen kretsar mycket kring låten "There's something in the air" (som för övrigt det sista året 2006/2007 har spelats flitigt i en reklamfilm på TV för en resebyrå).

Detta är del 1 i Baz Luhrmanns Red Curtain Trilogy, där del 2 är Romeo + Juliet (DiCaprio/Danes) och del 3 är Moulin Rouge (Kidman/McGregor).

Tagline: There's something in the air. It might be love -- but it isn't.

År: 1992

Leonie Page
Antonio Vargas
Armonia Benedito
Jack Webster

Helt okej dansfilm med shyssta dansnummer och bra skådespeleri. Den var dock fullproppad med klichéer och schabloner, som gör att betyget blir en tvåa.

En 3 till 3+ som film & i sin egen genre.
Som underhållning får den 3.

Taglines: There's something in the air. It might be love -- but it isn't. / A life lived in fear... ...is a life half lived.

Den första i trilogin och sämst. Vid jämförelse dvs. Vilket inte säger så mycket då denna film är överraskande bra (Romeo + Julia är bäst, sen Moulin Rouge).
Den är klart charmig med humoristiska inslag här och var i den i övrigt allvarliga filmen om dans och... kärlek - vad annars? Och vad som verkligen är viktigt här i livet. Den har en klassisk, men ändå vacker sensmoral, på ett sätt knuten till fula-ankungen-temat.
Har rätt bra musik (soundtrack). För mej som älskar att dansa pardans är dansscenerna en fröjd att se - härlig koreografi och skickliga dansare, av vilka bara 4 i hela filmen var riktiga proffs --> ej Fran (Morice) t ex. (!).
Härlig vändning av Scotts fars karaktär iom. den roliga och oväntade tillbakablicken av hans okända liv (men vad är eg. sant i den?).
Sen är det det här med jämförelsen med Dirty Dancing, men handen på hjärtat, vilken film blir inte jämförd med en så bra dansfilm som just den filmen? Att det är liknande tema gör inget så länge filmen är bra - och det är den.
Spännande, även om den är förutsägbar (men detta behöver vi ibland i film också, om inte för nåt annat så för att faktiskt bekräfta våra gissningar). En film, eller ett annat kulturellt verk vilket som helst, behöver inte alltid vara nyskapande och sticka ut från mängden, vilket vi som amatörkritiker ibland glömmer.
För en billig peng hamnar nog denna i DVD-samlingen, mest för dansscenerna och den sällsamma humorn.

Trivia: During a shoot in Fran's house, a real food inspector came onto the set and demanded paperwork because he thought it was a real shop. / The film received a 15-minute standing ovation when it played at the Cannes Film Festival. / The film makers had to hire a train to pass by Fran's house twice. The shot was the most expensive one in the entire film. / Baz Luhrmann appeared in the original stage play.

viktoria

Till viss del en sevärd film men kan redan från början bli alltför uppenbart hur den kommer att sluta. Musiken och dansen var grymt häftig!

///ZzZ//

Raambo

Skådespelarna var duktiga och musiken häftig, likså effekterna med mycket färger. Därmot drar handlingen ner betyget. Man kan lätt räkna ut hur filmen ska sluta redan i början. Mycket kopiering från tex. Dirty dancing. Tycker ändå att det var en sevärd film om man gillar dansfilmer.