De 400 slagen

Handling: 13-årige Antoine är mitt inne i det plågsamma steget från barndom till vuxenliv. Han har problem hemma, hans föräldrar visar inte mycket intresse för honom. Han börjar skolka och stjäla och hamnar på en uppfostringsanstalt som han sedan flyr ifrån.

År: 1959
Regissör: François Truffaut
Originaltitel: Les Quatre cents coups
Ursprungsland: Frankrike
Längd: 01:39, 01:32 (Spanien)
Ingår i tema: IMDb Top250

Henry Moati
Bernard Abbou
Jean-François Bergouignan
Michel Lesignor

En stark 3:a för den här. Även om huvudpersonen råkar ut för mycket otrevligheter är stämningen ganska bra filmen igenom. Jag tycker inte att det blir segt som många andra verkar tycka.
Ett minus för slutet som var väldigt trist.

Rymdis

Egentligen är den bra, men den lider en hel del av att det var ett lägre tempo i filmerna på 50-talet. Jag är väl MTV-skadad, men till den som inte är det skulle jag rekommendera den här filmen.

rivulet

underbart filman och en bitter smak i munnen filmen igenom. trots och frihetskamp (!) när det är som bäst. alla behöver slå sig fria och rymma någon gång.

Det här är en fransk filmklassiker om en vilsen pojke som växer upp i Paris. Råder ingen tvekan om att François Truffaut var före sin tid vad gäller filmskapande. Framför allt finns en realism som få filmer från 1950-talet har. Jean-Pierre Léaud är imponerande i huvudrollen med tanke på hans ringa ålder. Tyvärr har det en tendens att bli segt och oengagerande på sina ställen.

Denna film får en stark etta av mig i betyg, men trots det hör den inte till en av de sämsta filmerna jag sett. Tycker filmen är ganska händelselös, och på grund av det också långtråkig. Inget i min smak, tyvärr.

En 2 som film & i sin egen genre.

Taglines: Angel faces hell-bent for violence. / Det franske mesterværk om de unge i lømmelalderen [Denmark]

En film, som då jag såg den i Filmklubben (en klubb som syftade till att se filmer med på ngt sätt pedagogisk anknytning) bland medstudenter, lektorer och LHS blivande rektor Ingrid Carlgren ca 2004, var intressant att se för att det är just en betydande film... men jag förstod verkligen inte storheten då. Tyckte snarare filmen var seg och stundtals händelsefattig.
Kul att killarna sliter ner en filmaffisch m svenska Harriet Andersson vid ett tillfälle på stan *.
Filmens titel heter som den gör pga ett franskt idiom **.
Denna kan säkerligen ses om då den inte var för enkel utan intressant med ett djup, om än dolt för ovetande amatörer. Men spontant sett hamnar den inte i min DVD-samling. Har säkert kvaliteer, men det saknas nån slags sting i filmen, nåt som verkligen tänder mitt intresse.

Trivia: * When Antoine and Rene are suspended from school, they go gallivanting around the town. At one point they pass a wall of posters and flyers, and they pull off a picture of a woman. The woman is Harriet Andersson in a shot from Ingmar Bergman's Sommaren med Monika (1953), also about two young lovers who ran away from home to "live their own life." / ** The title of the film comes from the French idiom "faire les quatre cents coups", meaning "to raise hell". / Dedicated to film theorist André Bazin. / Director Cameo: [François Truffaut] is seen riding next to Antoine in the centrifuge ride at the fair, and can then be seen smoking a cigarette just outside the ride.

En riktigt bra och intressant "nya-vågen" film.
Man märker att den är väldigt personligt gjord, men det är också meningen, eftersom att den delvis skildrar regissörens egen bardom.
En film som både engagerar och berör!
En stark fyra blir betyget!

Filmen är svartvit