Meningen med livet

Musikal:

Musikal:

Handling: En serie sketcher där Python-gänget behandlar olika delar av vad meningen med livet kan vara. De tar upp vitt skilda ämnen såsom födelsen, döden, organdonationer, krig och dåligt bordskick.

År: 1983

Mark Holmes
Valerie Whittington
Jennifer Franks
Imogen Bickford-Smith

Copyright Svenska Filminstitutet (SFI)

Marvin

Precis om övriga Monty Python-filmer lyckas de överträffa sig själva. Konstigt nog är hela filmen roligare andra gången än första och skrattparoxysmerna tycks aldrig ta slut. Ett MÅSTE för alla Monty Python-fans men framförallt för alla som vill ha en rolig kväll med en bra rulle

martin88

Mer ojämn än flera av Monty Python's andra filmer. Väldigt rolig ibland, men tyvärr alltför sällan för ett bättre betyg än en 3:a.

Rymdis

Inte den bästa MP-filmen, men stundtals riktigt, riktigt rolig. Marvins observation att den blir roligare andra gången man ser den håller jag med om. Varför är det så?

Min svagaste 3:a någonsin tror jag, hälften kunde man nog vara utan, men vissa saker är suveräna och väger upp som tigern och liemannen.

en helt sjuk film som man bara älskar :D jag älskar alla filmer med Terry Gilliam :)

Sofia92

Helt flippat och oberäkneligt. Nästan jobbigt att se. Sen tänker man ett steg längre och ser att allt tokigt säger något. Förvirrande, genant, knasigt, roligt, inte minst äckligt och tänkvärt på samma gång. Det här är film man aldrig hade fått göra på 2000-talet, Monty Python i sitt nötskal, som blir en både fruktansvärd och genialisk film i en jobbig blandning. Jag vet inte om jag hatar eller älskar den.

Detta är deras sämsta film tycker jag. Trots det så innehåller den väldigt roliga sketcher vilket ger den en stabil trea i betyg.

Problemet med filmen är att den känns lite halvklar. Monty Python gänget var aldrig riktigt enade när den här filmen gjordes och många var upptagna med andra grejer så resultatet blev väldigt "sketchigt" och inte lika genomarbetat som deras tidigare filmer.

Timoti

En rätt så kul Python film. Musiken var rolig och den feta gubben var också rolig. Man skrattade åt mycket i den här filmen. John Cleese var bäst och roligast. Filmen var bra gjord men den hade dåliga effekter. Det bästa i den här filmen var kortfilmen i början.
Låten Every sperm is sacred är mycket bra.

issun

avgudar monty python gänget, helt klart värd att se!

Rymdis

Biopremiär: 1983-08-05