Eyes Wide Shut

Handling: En ödesdiger vinternatt i New York ger sig Dr William Harford (Tom Cruise) ut på en erotisk utflykt som kan komma att hota hans äktenskap - en utflykt där han även riskerar att bli inblandad i en obehaglig mordhistoria. Allt detta till följd av att hans hustru (Nicole Kidman) bekänt att hon vid ett tillfälle åtrått en annan man.

År: 1999
Randall Paul
Julienne Davis

Copyright Warner Bros. Pictures

kalles

En absolut makalös film, allt är prima, Tom Cruise visar att han är en av dom bästa, och i gott sällskap med många andra, nästan alla är underbara i sina roller..

Men om nån frågar om handlingen skulle jag aldrig kunna ge dom ett bra svar, för jag är inte helt säker faktiskt..

Men hela filmen, och vissa scener i sig självt, är
-ögon, -öron och själsgodis..

Biljardscenen med Cruise och Pollack, fantastisk..

När jag har sett en film och ska recensera den brukar jag fråga mig själv om detta var en film jag önskar att jag själv hade regisserat. Efter att ha sett Eyes Wide Shut är jag helt tagen. Den är inte perfekt - handlingen blir ibland väl skruvad utan att få någon förklaring - men att det förhåller sig så ger också en insikt i Stanley Kubricks värld och den han målade upp i filmen.

Detta var Kubricks sista film, och jag kan föreställa mig att detta projekt blev hans mest älskade. Här har han slängt hämningarna överbord och frossat i färg, form, ljud och bild. Det bjuds på ett antal helt underbara scener - scenen med Tom Cruise och Nicole Kidmans påtända gräl, sektscenen och den i biljardrummet mellan Cruise och Pollack utmärker sig.

Jag har alltid gillat Kidman, så hennes prestation är inte förvånande. Däremot steg Cruise i min aktning - detta är det bästa han har gjort hittills. Tillsammans med de bådas fantastiska insatser och sin egen överväldigande talang som regissör har Kubrick gjort en film som trollbinder, skrämmer och är inbjudande frestande på samma gång. Lägg till ett makalöst soundtrack med mörka, sköna pianotoner och en smula Mozart så blir Eyes Wide Shut en film utan dess like. En mycket stark fyra.
"There were all these people ... Hundreds of them everywhere."

Sanslöst skickligt gjord film av ginèt Kubrick. En mycket vågad film med lite censur. En väl igenomtänkt story med skickligt skådespel och makalös stämning. Känns så exotisk men ändå så smaklös. Att det finns den där positvia och negativa känslan av sekten. Man ser ångesten i allt så tydligt, och hur vilsna dem är. Rekomenderas starkt. Sjukt stark fyra. Snudd på femma, ett litet mästerverk.

Filip Stolpe

Krypande. Pricksäker musik och zoomningar, trovärdigt skådespeleri. Mystisk på ett oerhört bra sätt.

Egentligen inte min typ av film. Tyckte mest att den kändes konstig. Får ändå en mycket svag 3:a på grund av en del spännande scener.

Spännande film där tom Tom Cruise gör en bra roll, stark 3a på gränsen till 4a...

Gunnar Bergquist

En ganska seg film trots vissa anmärkningsvärda scener. Troligen hyllad mest tack vare sin namnkunnige regissör som här är i slutet av sin gärning.

Förförisk i sina drag men spänningen som byggs upp kommer aldrig till skott. Lång film som jag tycker virra in sig och fastnar i sina drag av att vara mycket och mystisk. Det blev inte så bra som jag hade hoppats och det bestående intrycket blev långa scener med en Cruise som mest springer runt.

Tycker det var en obehaglig film i varenda byggsten, men det var i princip den ända känslan jag fick av den. Den var rätt spännande och intressant men inte så gripande och en aning stel och platt.
Filmen var vackert fotad, med ständigt extrem ljussättning och en kameralins som skapar dimmig atmosfär.
Cruise gjorde väl ifrån sig och spelade en roll inte helt olik vad han brukar spela men Kidman kändes däremot lite onaturligt improviserande i hennes röriga karaktär.
Jag saknade lite logik i handlingen så manuset kan vara lite slarvigt skrivet på sina håll men däremot så var det en fantastisk välskriven dialog.
Slutligen så hade filmmusiken en betydelsefull roll, då den berättade mycket om karaktärers sinnestillstånd och sådant.

majzzan

Skum så skum film å dryg men man fastnar i den ändå på nått sätt.