Life of Brian - Ett herrans liv

3,8

Handling: De tre vise männen kommer med gåvor till den lilla nyfödda Brian i tron att han är Jesus. Så småningom inser de sitt misstag och går vidare till stallet bredvid där rätt gossebarn ligger och väntar inbäddad i sin krubba. Denna förväxling är starten på livet för Brian som hädanefter kommer att leva i skuggan av Jesus.

Brian får reda på att hans far är romare, vilket är folkslaget han hatar mest av allt. Han bestämmer sig för att gå med i av de otaliga judiska befrielsefronterna. Efter avlagt inträdesprov får han den romerska hären efter sig och hans vänner i den judiska befrielsefronten är inte till någon större hjälp.
Samtidigt som Brian är jagad av romarna så misstas han av slump för att vara en predikant. Mer och mer folk börjar sluta sig kring honom och de får plötsligt för sig att han är den nya Messias. Trots att Brian bestämt avvisar att han är Jesus blir skaran av hans anhängare bara större och större och den romerska hären kommer honom allt närmare.

År: 1979

Gwen Taylor
Sue Jones-Davies
Peter Brett

Timoti

Monty Python gänget måste vara en av de roligaste som gör sketcher. Jag satt och skrattade genom hela filmen (särskilt i början vid steningen). Slutet i den här filmen måste vara historiskt. Skådespelarna gjorde sitt jobb mycket bra. Allt var bra i den här filmen.
Always look on the bright side of life.

filmernas härskare

Om man hade kortat ner denna lite, så hade man beskådat en av världens roligaste filmer, någonsin.

Jag är inget Monty Python-fan, men älskar denna galna, helskruvade, sjuka, märkliga, oförglömmiga och fantastiska satir och parodi på kristendomen och berättelsen om Jesus Kristus liv och död.

Som jag sa förut, så hade detta blivit perfekt, om man kortade ner de mer onödiga delar av filmen.
Det hade egentligen inte skadat att klippa bort några konversationer.

Hur som helst, är slutsången helt bedårande och sitter kvar i ens skalle en lång tid.
Kanske för evigt?

Life Of Brian är en av Monty Python gängets bättre produktioner bitvis är den riktigt bra och med den sorts giftiga dialog som man förväntar sig, men emellanåt faller den tillbaks och blir ett sömnpiller. På det hela taget känns Monty Python filmerna lite överskattade, svag 3:a

Suverän komedi med de bästa komikergänget någonsin.

bananasplit_96

Jag har i skrivande stund inte sett några andra Monthy Python-filmer, så jag kan inte säga om den här är roligare eller tråkigare än någon annan av dem. Men jag tycker i alla fall att den var bra! Det är härligt med allt drivande med religioner, dock kanske man inte gillar det om man är religiös... men jag gillar det! Det känns som om jag har väntat på att få se något som är väldigt mycket parodi på olika religioner ( här är det ju främst kristendomen och islam ), och det är riktigt roligt, inte alltid, men oftast! Slutsången poppar fortfarande upp i mitt huvud ibland...

Vilket skönt gäng! Här finns ett par riktiga pärlor i komiker världen. Otroligt rolig film som får en på bra humör.

En rolig och klassisk film.Med kultlåten "Always look on the bright side of life".

en klassiker som man bara kan tycka om

lindajjj

Nja. Vissa scener är ju väldigt roliga, min favorit är nog mötesscenen, eftersom jag identifierar mig med Judith i många av de möten jag är på. Men helhelten är mer silly än rolig.