Mighty Wind, A

Musik:

Musik:

Handling: När folkmusikens ikon, Irving Steinbloom, gick bort lämnade han inte bara ett musikarv efter sig utan även en familj full av artister han hjälpt till stjärnstatus. För att hylla ett liv fyllt av folkmusik sätter Irvings son Jonathan ihop en minneskonsert där flera av medlemmarna i Steinblooms "musikfamilj" medverkar.

År: 2003
Michael McKean
Christopher Guest
Eugene Levy

BeckyLou

En stark trea! Inte min favorit av Guest (This is Spinal Tap) men den är ända väldigt rolig. Roliga sanger och mycket välgjord, den är helt klart sevärd!

Xenomorph

Jag var lite orolig för att filmen handlar om folkmusiker som således spelar folkmusik men det visade sig att musiken var väldigt bra.

The_Dude

A Mighty Wind är en mycket bra komedi som handlar om tre folkmusikband och en minneskonsert för den framlidne Irving Steinbloom. Filmen liknar en dokumentär men i filmtermer kallas detta för mockumentär då man på ett satiriskt sätt skildrar ett fenomen. Nästan varje scen är fylld av skämt och det är inte alltid man upptäcker dem alla. Tack och lov är den befriad från den typ av humor som annars genomsyrar amerikansk film idag, utan här är det hjärna och hjärta som fullkomligt får mig att skratta högt gång på gång. En mycket sevärd film från gänget bakom bl.a. Best In Show. Extra plus för extramaterialet som innehåller hela minneskonserten som den skulle ha varit i tv och tv-framträdande som är gjorde på 60-talet med artisterna.