Eternal Sunshine of the Spotless Mind

3,7

Handling: Joel och Clementine har förlorat kärleken till varandra, och för att mildra separationen får de hjälp av en nyuppfunnen apparat som försöker sudda ut minnet av varandra, men under resans gång ändrar sig Joel...

Regissör: Michel Gondry

Kirsten Dunst
Tom Wilkinson
Elijah Wood
Mark Ruffalo

En film i min smak. Carrey och Winslet är fullkomligt lysande. Dunst glänser också som vanligt. Många blir säkert besvikna, medans andra njuter. Jag njöt nästan... för det fanns tyvärr några scener som kändes onödiga och sänkte helhetsbilden något.

Tycker man den är underlig och svår att förstå, se den en gång till. Om man bara accepterar "experimentet" så är filmen egentligen helt logisk. Briljant regisserat av Gondry. Stark fyra!

Det här är en film som kräver aktivt tittande - ingenting för den som degar i soffan. Den är svår att placera i ett fack eftersom den berör så mycket. Den är ett drama, ingen romantisk komedi full med klicheér om hur äkta kärlek ter sig. Påminner lite om Lady in the Water (2006) - från början är alltsammans ett fascinerande mysterium som verkar omöjligt att bena ut, men när lösningen väl läggs fram är det helt uppenbart. Jim Carrey och Kate Winslet gör båda enastående prestationer, och jag tycker också om Tom Wilkinson. Mark Ruffalo, Elijah Wood och Kirsten Dunst övertygar inte för mig. Den har en bunt riktigt vackra scener som jag finner mycket inspirerande. En pärla i min filmsamling som utan tvekan förtjänar en femma.
"Constantly talking isn't necessarily communicating."

enlitenika

Jag blir så glad, michael gondry förtrollar allt han rör vid till guld. Vilka dialoger, vilken handling, vilka skådespelare! Första gången jag hörde talas om filmen var det första som kom upp i mitt huvud: Jim Carrey? seriös, inte en chans. Oj, vad skeptisk jag var och oj, vad fel jag hade. Det var inte bara Jim Carrey som var bra, hela filmen hade ett stort skådespelarförråd som alla spelade bra, men ett extra plus i kanten till Kate Winslet. Filmen har också en listig och oväntad plottwist som gillas. Efter film på film, den fjärde bättre än den tredje, ska Michael Gondry klara av att överslå Eternal sunshine of the spotless mind? Nä, knappast...

Rolig, intressant, romantisk film, något förvirrande. Bra skådesåelrrinsetsr, Jim Carey i ovanlig roll, kanske hans bästa. Kate Winslet som vanligt bra. 4- som helhetsbetyg.

Ajice

Fantastisk. Se den innan du går ut.

thehurricane

En genomtänkt film om kärlek, sorg och minnen. Bra skådespel och lysande dialog.

Rolig, rörande film med Carrey som man önskar att man hade på film. En must see film.

ja sitter och väljer mellan en trea eller en fyra men den får en fyra pga den e rätt ovanlig film men det e nog en film ja inte kommer se om.engångsfilm e det.men carey gjorde ett bra jobb där

Desperat

Riktigt bra film som berör. Ibland känns den lite trög, men filmen landar alltid på fötterna efter dom segare partierna. Det är unikt. Går att se flera gånger.

Christiian2

Ett mästerverk helt klart fast det var nog flera år sen jag såg denna men den var helt klart sevärd.

Biopremiär: 2004-08-20