Gothika

Handling: Miranda Grey, spelad av Halle Berry, är doktor på en mentalanstalt. När hon en dag är på väg hem från jobbet händer något. Tre dagar senare vaknar hon upp på mentalanstalten. Skillnaden är bara att nu sitter hon i en cell utan att ha något minne av vad som har hänt.

År: 2003

Anana Rydvald
Laura Mitchell
Amy Sloan

Dan banan

Ett resultat som någolunda matchade mina förväntningar.
Suveräna skådespelare bredvid en välskriven handling och ett påkostat ljud.
Halle Barry har jag inte erfarat så särskilt mycket, men hon var allt annat än en besvikelse må jag säga.

Jag klasserar inte Gothika som en riktig skräckfilm, snarare som en spänningstät thriller.
Dock blir jag inte förvånad om det här äventyret gör din kväll.

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: Because someone is dead doesn't mean they're gone. / Not alone. / Dr. Miranda Grey Is An Expert At Knowing What Is Rational, What Is Logical, What Is Sane... Until The Day She Woke Up On The Other Side.

En mkt lyckad blandning av rysare/thriller och Berry gör det bra i sin roll. Rätt många hoppa upp ur BIO-fåtöljenmoment, vilket jag gillar skarpt - då överraskar filmen och idag är det inte många som på detta sätt verkligen lyckas med denna effekt. Mkt spännande o ruggig.
Bra effekter.
Inte förutsägbar - stort plus!
Hamnar definitivt i min filmsamling, detta kan och vill man se om flera gånger.

Trivia: Halle Berry broke her arm filming a scene with Robert Downey Jr. Downey was supposed to grab her arm and twist but twisted too hard and the arm snapped. Production was halted for eight weeks.

Kristoffer

En mycket spännande psykologisk skräckthriller med rysande stunder och som aldrig är tråkig. Faktiskt förvånande lik Zemeckis "Dolt under ytan".

Relativt få dialoger och ett bra kameraarbete med passande musik.

Nackdelen är filmens förutsägbarhet och att den, precis som en tidigare skrev spårar den ur efter filmens presentation.

Bilbo_one

Väldigt bra och spännande film, klart sevärd. Fyran håller sig starkt

Spännande och lite smått otäck film som får en stark 3:a. Trodde under nästan hela filmens gång att jag listat ut hur det skulle sluta, men där hade jag fel.

Bra handling, jämn, spännande, oförutsägbar, bra skådespel av Berry och Cruz, riktig rysare faktiskt.

Stark 4:a. Skrämmande och spännande filmen igenom. Man sitter som fastklistrad hela tiden. Skräckis och thriller. Bra skådespelare!!

Varför får den inte mer än en tvåa? Det är nog genren som inte tilltalar mig.

den börja väldigt bra för att bli en standard thriller tyvärr.hade den fortsätt på samma spår så hade det gått lite bättre men nu så vart det bara en standard thriller

Det börjar bra, tycker filmen är väldigt spännande och den är lätt att hänga med i, men någonstans där i mitten faller det och den blir bara tråkig och tjatig.. helt enkelt ganska ospännande. Blir bara en tvåa, tyvärr.. Hade hoppats på mer med tanke på starten.