Mitt namn är Nobody

Western:

Western:

Handling: Nobody är en ung, vild och rappkäftad revolverman sugen på äventyr. Jack Beauregard är även han en gunfighter; en legend, och Nobodys direkta motpol - en åldrande, sansad man som fått nog av äventyr. Ändå slår sig det omaka paret samman i jakten på mannen som mördade Jacks bror.

År: 1973

Rainer Peets
Tommy Polgár
Antoine Saint-John
Benito Stefanelli

Jag skall väl erkänna att jag inte är en sådan superexpert vad gäller genren spaghettivästern, men är detta en typisk sådan så är det inte min favoritgenre.

"Mitt namn är Nobody" kom i kölvattnen efter de två ohyggligt populära "Trinity"-filmerna, där Terence Hill och Bud Spencer på ett mycket komiskt sätt hanterade bovar i vilda västern. Själv har jag inte dessa filmer fullt i minnet, då jag såg dem vid väldigt ung ålder, liksom andra Hill/Spencer-historier.

Den här filmen är egentligen väldigt seg och i mitt tycke osammanhängande. Irriterar mig på skådespelarna, och då även Hill som i mitt tycke är urfånig här. Sen är det ett totalt gräsligt musikstycke (av mästaren Morricone själv) då och då som gör att man nästan vill stänga av ljudet... och det pågår lääääänge, då scenerna ibland är sanslöst utdragna. Annars är musiken bra. Slutkonfrontationen är också löjlig.

Trodde aldrig innan att jag skulle ge den här filmen ett sämre betyg än tre, men trots en viss charm så är den inte värd mer än en tvåa.

Gillar Terence Hill och Henry Fonda. Den har sina ljusa stunder, men ibland blir komedin lite väl fjantig. Influenserna från Leone märks. Snyggt filmat och Morricones musik är stabil som vanligt, nästan mästerlig i sina bästa stunder. Har dock några klämkäcka partier som inte håller lika hög klass. Väl värd och se om man gillar spaghettiwesterns med humor.

6+/10
På flera filmtopplistor. Trodde mer om denna, men visst, skön för stunden! Bra skådisar och bra musik.

Skön underhållning med Fonda och Hill. Soundtracket är makalöst skönt, inte så konstigt när mästaren Morricone står för det. Gillar starkt även detaljen att en död man på gravplatsen hette "Sam Peckinpah" (slow-mo mästaren). Tyvärr hade filmen en del brister, men det tar inte speciellt mycket på filmens helhet. Gillar även "glas scenen" mycket. 3+

Pedda

En bra spagettivästern med Terence Hill, dock inte lika bra som Trinity och Bambino filmerna.