Veronica Guerin - I sanningens tjänst

Handling: I mitten av 90-talet liknade Dublin mest en krigzon. Några få mäktiga knarkkungar stred om makten. Deras farligaste motståndare var inte polisen, utan den orädda undersökande journalisten Veronica Guerin...

År: 2003
Regissör: Joel Schumacher
Originaltitel: Veronica Guerin
Ursprungsland: USA, Storbritannien, Irland
Längd: 01:38, 01:32 (USA)
Cate Blanchett
Maria McDermottroe
Paudge Behan
Joe Hanley
David Murray

Veronica Guerin är framför allt en viktig film. Cate Blanchett är mycket bra i titelrollen. Tyvärr känns filmen oftast ganska rörig - namn och händelser korsas hit och dit utan att man egentligen förstår sammanhanget. På det stora hela en stark historia, men utan det där lilla extra som berättigar en film till en fyra.

Relativit bra för att vara en gangsterfilm... Mindre bra överlag. Inte alla sanningsbaserade filmer behöver vara bra. Jag tyckte mest hon var idiotisk. Dock förstår jag hur hon kan vara en symbol för Irland.

Therold

En välgjord men kanske för svag närvaro. Känns som att kocken inte lagt i alla ingredienser och kanske saltat för mycket. Det är helt okej att lägga tiden på att se denna ganska så dramatiska halvtunga rulle.

Venschla

Jag vet inte vem jag tycker är jobbigast...?

Cate Blanchett är helt underbar i huvudrollen och historen är verkligen gripande men det blir lite väl rörigt ibland med namn och händelser.

The_Dude

Valde denna film helt på omslag och det blev en besvikelse. Veronica Guerin är en irländsk journalist som avslöjar droghandeln i Dublin i början på 90-talet. Filmen griper aldrig tag och man förstår inte att Veronica Guerin gjorde något stort och det är tråkigt för det här är en verklig historia.