Stolthet och fördom

4,1

Handling: När den välbärgade Mr Darcy flyttar in i grannhuset, blir uppståndelsen stor i familjen Bennet. Mrs Bennet är övertygad om att någon av hennes fem döttrar kommer att vinna den rike, unge aristrokatens hjärta. Ödet faller på Elisabeth, men hon avvisar honom tvärt på grund av sitt eget första intryck och elakt skvaller. Elisabeth är fullt upptagen av sina systrars stormiga romanser och skandaler, innan hennes väg på nytt korsas av Mr Darcy. Så småningom förändras hennes intryck av den stolte, unge mannen...

År: 1995
Anthony Calf
Jacob Casselden
Nadia Chambers
Joanna David

Copyright British Broadcasting Corporation (BBC)

AnnaCarlsson

Enligt min mening det bästa som någonsin visats på en TV/bio-skärm! Fantastiska skådespelare som spelar utan att överdriva Jane Austins fina karaktärer.

Du vill aldrig att det ska ta slut...

Jimpa

Bland det bästa som har gått på TV! Gillar du kostymdramer och romantik är detta filmen för dig. Se fram emot flera timmars underhållning med bra skådespelare. Mycket högtravande, men humoristisk dialog och suveräna rolltolkningar. Colin Firth är underbar i rollen som Mr Darcy. Och ett stort plus för att manuset är så troget Jane Austeens roman. Här blir du inte besviken om du läser boken innan du ser filmen.

gizmoyucel

min absoluta favorit! kan se den hur många gånger som helst. colin firth och jennifer ehle spelar så bra!

nja... en fyra i sin genre, men min personliga åsikt; gäsp.

Mycket bra tycker jag med många bra insatser från skådespelarna. Speciellt Colin Firth som mr Darcy.

IDie

Den här filmen, eller serien, är fantastisk.

nannysan

Helt förälskad i denna filmen, lika förälskad som lizzie och darcy är i varandra. Jag älskar denna filmen, den ger glädje, skratt och kärlek.

Filmen som kom ut 2005 är ju bra, men den kommer aldrig mätta sig med denna lilla serien på 6 avsnitt.

Klassiker ut i minsta lilla replik. Dessutom så är filmen bättre än boken och skådespelarna är passande så att man blir glad. Firth gör sin paradroll och jag avgudar Ehle i denna film. Lång men detta är värdig tiden som den tar.

Sallee

Stolthet och fördom är en film jag under en väldigt lång tid har velat se. Efter att ha sett Stolthet och fördom, som jag kan se hur många gånger som helst från 2005 med bl.a Keira Knightley så hoppades jag att denna mini serie skulle även vara en favorit.

Måste kanske påstå att jag gillade filmen från 2005 en aning mer. Jennifer Ehle som spelar "Elizabeth Bennet" är otroligt vacker, men hade kanske velat
se Kate Winslet i den rollen. Colin firth gör en mycket fin och bra roll som "Darcy".
Trots att varje avsnitt är cirka 50 min, och blir ganska lång med sex avsnitt. Så njöt jag av varje minut. En underbar film som jag nu äntligen har i min samling.

Ett tips är att se Stolthet och fördom från 2005.
En sevärd film
Betyget hamnar på en 4:a