Passion of the Christ, The

Handling: Handlingen utspelar sig under Jesus sista tolv timmar, från den sista måltiden till korsfästelsen. Efter att ha tagit farväl av sina lärjungar går Jesus för att be i Getsemanes trädgård. Där möter han Judas, som förråder sin forne mästare och utelämnar honom åt ockupationsmaktens soldater.

Regissör: Mel Gibson
Lello Giulivo
Abel Jefry
Hristo Jivkov
Luca Lionello

Det här är Mel Gibsons filmatisering av Jesu sista tolv timmar. Tråkigt nog så blir det ett opersonligt porträtt och under i princip hela filmen läggs fokus på den tortyr han fick utstå. Vad vill han egentligen berätta med filmen? Den berättar då ingenting om Jesus som person och de storverk han utförde, vilket gör att det blir ointressant. Trots att man får följa Jesus nästan hela filmen så får man aldrig lära känna honom eftersom han knappt säger något, förutom i korta tillbakablickar som mest känns krystade. Och ja, man tröttnar på att se en man torteras i slowmotion i två timmar. I övrigt en välgjord film som dock ska ha stort plus för att de talar arameiska.

Filmen handlar helt om Jesus lidande så för vissa kan den säkert uppfattas som enformig, men bortsett från det så är den väldigt bra. Effekterna tillsammans med musiken och bra insats från skådisarna ger ett brutalt och välgjort intryck av Jesus lidande.

Jag tycker ändå att Mel Gibson lyckades med sitt mål; en skildring av Jesus lidande i hans sista timmar, och därför blir det en bra trea. Sen tycker jag inte att detta räcker för att få högre betyg...

Shadowfax

En mycket bra skildring av Jesus lidande. Minus är dock att det bara handlar om hans lidande. Det blir väldigt uttdraget lite då och då, ex när han piskas i tre timmar och den vandringen han gör med sitt kors. Drygt och blodigt. Lite mer ljuspunktar eller trevliga upplevelser i filmen hade varit välkomnande.

Tycker även Mel Gibson lyckades otroligt bra att sätta in okända skådisar. Filmen blir en aning mer intressant och "realistisk". James Caviezel är perfekt i sin roll som Jesus. Fotot är även det väldigt bra. Det enda som gör att filmen bara får en trea är för att Jesus sista timmar är väldigt uttdraget och det blir ganska tråkigt efter ett tag. Men jag tycker ändå filmen är sevärd.

ErikHard

Enbart för att det inte var stora skådisar med

Cammie

Jag är inget fan av tortyr på film, vilket gjorde mina förväntningar väldigt låga. Dock är "Passion of the Christ" så mycket mer. Visst är filmen mest ett enda lidande och speciellt färden upp till Golgata är lite utdragen. Trots detta är filmen välberättad och fotot är något av det bästa jag någonsin har sett. Dessutom är skådespelarna, främst James Caviezel och Maia Morgenstern, fantastiskt trovärdiga.
Som spelfilm är "Passion of the Christ" lite väl grotesk, men som ett dokumenterande av Jesu lidande är den gripande och oerhört realistisk.

anderstorsk

Svag trea.
Det finns stora brister i denna filmen
bla är det svårt att följa vilka vissa personer ska föreställa då de inte presenteras på något sätt, utan det förväntas att man ska kunna historien bra sen innan.
Tillbakablickarna fyller ingen funktion och vissa scener blir lite löjliga av olika anledningar.

Det som är bra är just skildringen av lidandet Jesus upplever, det som brukar vara Gibsons starka sida.

mycket mycket mycket bra film av mel gibson..har alltid haft svårt för den mannen.filmen va bra men man mår illa efter den efter alla tortyr och sånt dock ett stort plus till att dem inte pratar engelska i filmen..den här filmen ser jag varje år vid påsken

Niiina

Även om jag tycker den var bra gjord och får plus för sin känsla av äkthet så får den inte mer än en tvåa. Fruktansvärd misshandel från början till slut. Det blev tråkigt med samma sak hela tiden.

En riktigt bra, gripande film. Lite seg, men tiden gick fort ändå och file kändes inte så lång som den var, det brukar tyda på väldigt bra film. Får en 4:a

den är okej, de flesta har sagt att den är mycket brutal men jag kan säga att jag sett värre men det är en okej film o se.