Jättehajen - Vindsurfarnas skräck

2,3

Handling: Det är sommar och sol, den lilla havsstaden ska ha sin årliga vindsurfingtävling. Orten är fylld av turister eftersom det är högsäsong. Men plötsligt dyker en stor, blodtörstig haj upp. De styrande vill inte att detta ska komma ut, eftersom staden livnär sig på de pengar som tjänas på turisterna, så Peter (Franciscus) och Ron (Morrow) bestämmer sig för att fånga hajen. Men samtidigt sätter tävlingen igång..

År: 1981

Rita Martin
Alessandro Maspes
Gail Moore
John Morrison

Copyright Film Ventures International (FVI)

Detta är den omtalade italiensk/amerikanska ripoffen på Hajen. Spielberg stämde filmskaparna och menade att de gjort om hans film. Den är verkligen lika de första två Hajen-filmerna manusmässigt. Inte alls lika bra, men ganska charmig. De som älskar filmer med hajar ska definitivt se den här. Och filmpostern har alltid tillhört en av mina absoluta favoriter.

..Fniss..vad är det för underliga morranden hajen gör ifrån sig..? B-produktion som trots allt underhåller lite.

ledge

Bolagen Studio S och Njuta film har de senaste åren släppt en hel del intressanta filmer på DVD. Allt ifrån svensk B-film till italiensk giallo i högklass. Får något år sedan släppte så Studio S en box med tre djurskräckfilmer från 70- och 80-talet. Filmerna Rats och Dödens tentakler var riktigt usla, den tredje filmen Jättehajen - Vindsurfarnas skräck är precis så dålig som ryktet säger, men den har ett klart underhållningsvärde.

I början av 80-talet var detta en legendarisk film bland de unga grabbarna. Vissa påstod att de hade sett den, vissa hade sett den och fann den skrattretande och flera önskade att de skulle få se den. Själv slapp jag se den, vilket på sätt och vis är tur med tanke på att den var kraftigt trimmad av den svenska censuren. Den version som släpps av Studio S är dock oklippt, och man ställer sig verkligen frågan vad som tidigare har klippts, så våldsam/blodig är den ju inte.

Och den är på inga sätt skrämmande heller, här pratar vi om en praktkalkon vars värde ligger i själva underhållningen. Handlingen är helt kopierad från Spielbergs klassiker Hajen (titta bara på den gamle sjöbusen som hjälper hjälten, han är en ren klon av Quint) men allt är så pass B-aktigt att det hela blir en slags parodi på just Hajen. Skådespelarna är genomgående usla, musiken känns malplacerad och effekterna är ganska skrattretande

Framför allt blir själva Jättehajen den ingrediens som verkligen gör denna rulle till en kalkon. När den dyker upp ser den mest ut som en stor ballong som förs upp mot ytan. Dessutom ryter den och kan simma baklänges. När jag ser monsterfilmer av denna kaliber ställer jag mig också frågan när monstret egentligen blir mätt. Jättehajen verkar kunna sluka hur många människor som helst utan att få magknip. Smälter han aldrig maten?

Jättehajen är en praktkalkon, men åt andra sidan en mycket underhållande sådan. I alla fall för oss som var unga under 80-talet.

Som tidigare nämt endast för haj-fanatikern. Inte speciellt välgjord även om den håller större mått än många filmer i genren, fast det egentligen är en rip-off av Hajen. Bitvis riktig skön underhållning, även om det tenderas att bli komiskt (men det är bara trevligt).

Detaljen om att hajarna ryter var underbart rolig.

Crocodile

Bra film kunde inte ha blivit bätre.
Effekterna var godkända.
Skådespelarna var bra.
Handlingen var godkänd men handingen är tagen dirkt från hajen 1&2.

struwe

jag såg faktiskt den här filmen före jag såg hajen.det var jättelängesen idag hadde jag nog gett den ett annat betyg men den får efter vad jag tyckte då.den är inte dålig.tyckte man om hajen gillar man nog den här med