Gangs of New York

Handling: Scenen är 1860-talets New York och stadsdelen Five Points på Manhattan, en av världens farligaste platser. Total laglöshet råder och stans korrumperade poliskår lyfter inte ett finger för att stoppa gatugängens blodiga slag om makten över stadsdelen. Som liten pojke ser Amsterdam Vallon (Lenoardo DiCaprio) sin far, gängledaren "Priest" (Liam Neeson), bli bestialiskt mördad av fiendegängets fruktade ledare Bill "The Butcher" (Daniel Day-Lewis).

År: 2002
Eddie Marsan
Alec McCowen
David Hemmings
Larry Gilliard Jr.

Såg den igen idag, efter väldigt många tittar så känner jag verkligen dragelsen till filmen. Det första jag imponeras över är hur bra allt är gjort! Städerna, människorna, livsstilarna och sist men inte minst: Fighterna. Det är välspelat och bra. Nästan otäckt också faktiskt. Leonardo visar återigen att han är en bra skådis och Daniel Day är skrämmande i rollen som Bill Cuttings. Men den är lång och inget blir riktigt som jag förväntat mig. Stark trea blir det - inte direkt överförtjust alltså. Schysst soundtrack också.

korp72

Hyfsad film som var väldigt hypad före premiären och jag blev lite besviken för jag hade väntat mig mer. Daniel Day Lewis är mycket bra i sin roll. Annars känns filmen lite krystad och storyn är svår att engagera sig i.

Daniel day lewis gör fan hela filmen. Aldrig sett en skådis äga en film som han gör här. Fantastiskt.

Evenstar_92

Den här filmen tycket jag om riktigt mycket.
Daniel och Leonardo gör ett suveränt jobb, vissa dividerar att Daniel överspelar men jag tycker han sitter som gjuten. Ett dilemma är följande.
Det funkar att ta in "Legally Blonde" Reese i "Walk the line" och det funkar att ta in "Mean Girls" Rachel i "The Notebook". Men något som inte funkar, det är "In her shoes" Cameron i Gangs Of New York. Det var nästan pinsamt att se henne i den här filmen.
Förstår inte vad de skulle med henne till när de har hur många talangfulla andra skådespelerskor.

Men i varje fall, handlingen föll mig i smaken på engång, och den får mig att börja tänka. På den tiden trodde man att människan var moralisk, men det var de uppenbarligen inte. Idag tror vi att vi är moraliska, är vi det än?

En tänkvärd film, med perfekt slut. Slutet är så förbannat bra, när man få se "förvandlingen", mer än så vågar jag inte säga.
Brutal, vacker och spännande, Gangs of New York var en höjdare.

såg den här filmen igen efter jag tyckte den va dålig för 7 år sen och jag tycker fortfarande det e för lång vilket den inte får en femma men annars va den kanon bra men det e en film man ser va tredje år typ

medel fyra

oneil88

Detta är ett riktigt mästerverk i min bok.
Den har egentligen allt. Skådespelar insatserna är otroligt imponerade och kungen i filmen är ju helt klart Daniel Day Lewis som gör en mycket bra insats.
Filmen känns heller inte för lång, manuser och alla händelser gör att man blir helt fast.

Maria007

Bättre än förväntningarna. Bra manus.

jonas_pamparius

Får på nåt sätt för mig att detta skulle vara en underskattad film. Hur det nu än är med den saken är det en väldigt bra film. Jag hittade dessutom min nya favoritskådis i denna; Daniel Day Lewis som butcher är fenomenal. Mkt bra film men kanske lite antiklimax i slutet.

Mycket bra film med grym action