Beyond, The

Handling: En ung kvinna ärver ett hotell i utkanten av Louisiana. Vad hon inte vet är att det för femtio år sedan fungerade som en port till helvetet, och att det fortfarande är det. Ondskan kommer snart på besök...

År: 1981

Gianpaolo Saccarola
Maria Pia Marsala
Laura De Marchi

Copyright Fulvia Film

Ganska dålig film, men tack vare grova och blodiga scener får den en stark tvåa. Aldrig läskigt, men vidrigt med hyfsade effekter, visst ser man att det är dockor, men bra gjort är det. Skådisarna är ganska dåliga.. Alltså, mycket är dåligt i The Beyond, men det vidriga skiner över det. Balansen mellan skräck och rysare är obefintlig, detta är bara en dålig film som råkar vara mycket blodig.

Mattias15

Bra film med rätt skräckkänsla, musiken passar in och effekterna är bra för den tiden. Ett bra avslut på filmen. Filmen ger faktist en konstig/ härlig efterkänsla som uppkommer efter någon vecka, en känsla som bara förstärker upplevelsen och betyget av filmen. Måste bara ge betyget en fyra eftersom jag ryser så härligt till slutet.

bullit666

Betond, The är en av mina favorit filmer och Fulci`s bästa (har sett nästan alla).
Soundtracket är helt underbart och ger filmen en bra stämning. Effekterna håller också hög klass i mitt tycke, förutom en scen som inkluderar spindlar. Våldet i filmen är väldigt brutalt så det är inget för känsliga personer eller barn

Är du nyfiken på Italiensk 70/80-tals skräck/zombie film så rekommenderar jag denna film varmt

Jag tycker detta är den bästa av Fulcis filmer. Nu har jag ju inte sett så himla många, men just "The Beyond" håller generellt en överraskande hög klass och har en riktigt obehaglig stämning över sig som känns helt rätt. Lite av ett skräckkonstverk med en del riktigt vackra scener. Rekommenderas! Var dock beredd på extremt starka bilder.

Xenomorph

Den innehåller många äckliga scener men eftersom den helt saknar realism, enligt mig, kan den inte få högre betyg. Visst att den innehåller zombies, men dem har inte så stor roll i filmen och dem är inte lika välgjorda som Tom Savinis i Day of the Dead.